23.10.2021
Лічильник, електронка та й досить: наскільки прозорими є тернопільські ЗМІ

Лічильник, електронка та й досить: наскільки прозорими є тернопільські ЗМІ

Із десяти промоніторених тернопільських новинних сайтів лише два можна назвати прозорими. Із телеканалами ситуація дещо краща: з чотирьох у регіоні один телеканал відповідає вимогам абсолютної прозорості, два подають читачам та глядачам достатньо інформації про себе, аби їх можна було назвати прозорими. Такими є результати моніторингу, проведеного у вересні 2021 року регіональною представницею Інституту масової інформації в Тернопільській області.

Під час моніторингу аналізували, яку інформацію про медіа вказали на сайті: контактні дані, імена власників, керівництва та головного редактора, інформацію про аудиторію, редакційну політику та фінансову інформації. Якщо дані були, за кожен пункт медіа отримувало 1 бал. Якщо інформація була неповною – 0,5. Якщо її не було – 0 балів.

Якщо ресурс набирав 6-7 балів, це свідчило про абсолютну прозорість. 3,5-5,5 бала — прозорість. 2-3 бали — непрозорість. 0-1,5 бала — абсолютну непрозорість.

Сайти своїх власників зазвичай приховують

Для моніторингу сайтів скористалися даними Similarweb, що показують, які тернопільські ресурси були найпопулярнішими у читачів впродовж періоду: грудень 2020 року-травень 2021 року. Відповідно до цієї статистики, аналізували ресурси: 20 хвилин/RIA+, 0352.ua, Галас, Терміново, Реально, Погляд, tenews, Тернополяни, Номер один та Голос.

Забігаючи наперед, варто сказати, що фінансової інформації тернопільські онлайн-ЗМІ не публікують. А редакційну політику вказали лише на одному ресурсі – 0352.ua. Та й то подана вона досить символічно: оскільки це частина всеукраїнської мережі сайтів, то й редакційна політика там спільна. Однак на тернопільському ресурсі полінувалися хоча б адаптувати її для своїх читачів. Частина тексту скопійована з львівського “колеги”, і свою аудиторію вони описують як львівську. Основні ж принципи, за якими працює ресурс, подані російською.

Найвищий бал серед тернопільських новинних сайтів отримала редакція 20 хвилин/RIA+. Попри те, що на ресурсі немає традиційного лічильника, що показував би загальну відвідуваність ресурсу, біля контактів менеджера з реклами вказані дані з гугл-аналітики (кількість користувачів та відвідин сайту за місяць – авт). Біля кожного матеріалу також можна побачити кількість переглядів. Також у друкованому вигляді (а RIA+ – це друкований тижневик – авт.), вказують тираж видання. Зважаючи на те, що PDF-варіанти тижневика розміщують на сайті, знайти інформацію про тираж нескладно. Ще пів бала редакція отримала також за те, що вказала контакти менеджера з реклами, бо інші видання не називають інших своїх працівників та керівництва.

Натомість інформацію про засновників та власників онлайн-ресурси сайти міста зазвичай приховують. Так, вдалося знайти цю інформацію лише на сайтах 20 хвилин та Номер один. Та й то інформація вказана частково: наведені назви ПП та ТОВ, що є власниками та засновниками. І хоч, знаючи ці дані, неважко знайти конкретні імена, це все ж не повна інформація для читача.

Імена головних редакторів також є таємницею в половини новинних сайтів, які аналізували. Вказали їх лише 20 хвилин, 0352.ua, tenews, Номер один та Голос. Хто відповідає за контент на решті сайтів – невідомо пересічному читачу.

Контактні дані частково вказали всі без винятку онлайн-ресурси. Щоправда, мова йде лише про електронки. Фактичні адреси розмістили лише два ресурси: 20 хвилин та Терміново. Ймовірно, причина в тому, що багато сайтів працюють буквально “з дому” і редакційного офісу не мають. 

Лічильники відвідуваності також є на 9 сайтах з 10.

Таким чином рейтинг прозорості новинних сайтів Тернопільщини має наступний вигляд:

Погляд – 0,5.

Галас – 1,5.

Реально – 1,5.

Тернополяни – 1,5.

Терміново – 2.

tenews – 2,5.

Голос – 2,5.

Номер Один – 3.

0352.ua – 3,5.

20 хвилин/RIA+ – 4.

Телеканали не афішують редакторів

Для моніторингу взяли чотири телеканали, що працюють в регіоні: Тернопільська філія Суспільного (UA: Тернопіль), tv-4, Тернопіль1 та ІНТБ.

Найвищий показник прозорості – у UA: Тернопіль. Телеканал набрав 6 балів із 7. Щоправда, більшість із них завдяки тому, що чи не вся інформація є на основному сайті – спільному для всіх філій. 

Прозорими можна назвати телеканали ІНТБ та Тернопіль1, вони набрали 4 та 3,5 бала відповідно.

Редакційну політику та фінансову звітність суто тернопільські телеканали не афішують. А інформацію про аудиторію вдалося знайти лише на сайті ІНТБ – там є лічильник, що показує кількість заходів на ресурс.

Знайти імена головних редакторів також не вдалося. На сайті TV-4 кнопка, що мала би вести на структуру телекомпанії, не працює. На Тернопіль 1 вказали лише редакторку власне сайту новин телеканалу, однак хто відповідає за наповнення телепрограм – незрозуміло. 

А от власників вказали всі телеканали, хоч дехто лише формально. Нагадаємо, для телебачення та радіо потрібно вказувати повну структуру власності: кінцевих бенефіціарів та власників істотної участі (хто має більше 10% – авт). Щоправда, на сайті tv-4 розмістили структуру власності станом на 2017 рік. Навіть якщо інформація з того часу не змінилася, її потрібно оновлювати щороку. За це ресурс отримав 0 балів за показник “структура власності” та за “керівництво”. 

Отож, відповідно до результатів моніторингу, тернопільські телеканали набрали наступну кількість балів:

tv4 – 1.

Тернопіль 1 – 3,5.

ІНТБ – 4.

UA: Тернопіль – 6.

Читайте також: Скільки міська та обласна влада Тернопільщини планує витратити у 2021 році на висвітлення своєї діяльності

Замість висновку

Для читачів сайтів та глядачів телеканалів важливо розуміти, що це за ресурс та чи можна йому довіряти. Тому, чим більше даних про себе оприлюднює те чи інше ЗМІ, тим більший кредит довіри отримує, пояснює медіаюрист Роман Головенко.

“Анонімні сайти, без поштової адреси і т.п. зручніше використовувати для чорного піару та маніпуляцій. Адже щодо них важко знайти відповідального за контент і незрозуміло, на кого подавати до суду, якщо на сайті розміщена якась недостовірна інформація, – пояснює фахівець. – Це шкодить іміджу таких медіа, як і відсутність інформації про керівників телеканалів, принаймні в очах просунутої аудиторії з критичним мисленням. А часто це якраз платоспроможна аудиторія, однак далеко не всі рекламодавці орієнтуються на неї та й не кожен сайт живе за рахунок маркованої реклами.”

Ірина Небесна, регіональна представниця Інституту масової інформації в Тернопільській області

Матеріал підготовлено в межах проєкту “Мережа медіаспостерігачів”, який виконує ІМІ за підтримки Freedom House.

Головне зображення: pexels