24.04.2024
Скільки міська та обласна влада Тернопільщини планує витратити у 2021 році на висвітлення своєї діяльності

Скільки міська та обласна влада Тернопільщини планує витратити у 2021 році на висвітлення своєї діяльності

1 млн 845 тис. 494 грн наразі планують витратити на висвітлення своєї діяльності Тернопільська міська та обласна ради і облдержадміністрація. Це лише приблизні цифри, виходячи із вже укладених договорів, отриманої у запитах інформації та аналізу переможців тендерів на сайті держзакупівель. Зважаючи на те, що тендери ще тривають, сума не є кінцевою.

Інформація в наш час коштує дорого, особливо, коли мова йде про інформування населення про діяльність влади. Щоб дізнатися, про які суми йдеться, регіональна представниця Інституту масової інформації у Тернопільській області надіслала запити до міської ради Тернополя, а також облдержадміністрації та облради. В запитах поцікавилася: скільки коштів із бюджетів міста та області запланувати витратити на висвітлення діяльності установ та її представників, а також, з якими саме ЗМІ уклали договори та на які суми.

Всі запити розіслали 3 березня, тож, зважаючи на свята та вихідні, отримати відповідь на них у встановлений термін – 5 робочих днів, тобто, до 12 березня. До слова, відповіді отримали в межах законного терміну, однак у кожному випадку є нюанси.

Тернопільська міська рада

11 березня від міської ради надійшов лист, в якому пояснили: продовжують термін виконання запиту ще на 20 робочих днів, оскільки потрібно більше часу, аби зібрати необхідну інформацію. Поки ми чекаємо на відповідь, на сайті Держзакупівель вдалося знайти інформацію про тендери щодо висвітлення діяльності міської ради у ЗМІ. Щоправда, укладених договорів, схоже, ще немає. Однак можна проаналізувати, які суми планує витрачати на висвітлення та діяльності та інформаційну кампанію влада міста.

Наприклад, 200 тис. грн міська рада готова була викласти за висвітлення діяльності міської ради на радіо. В описі предмету закупівлі вказано, що мова йде про 575 трансляцій 30 аудіороликів. Відповідно до інформацію про аукціон, свої послуги пропонували “Радіо-Тон” та “Ух-Радіо”: перші згідні були співпрацювати за 200 тис. грн, другі – 199,5 тис. грн. Наразі укладеного договору із “Ух-Радіо” ще немає, однак є інформація про намір це зробити.

Скрін із сайту dzo.com.ua

Ще 499,494 тис. грн найімовірніше отримає “Пресова агенція Вільне життя” за інформаційне висвітлення діяльності, а “Нова тернопільська газета” – 496,9 тис. грн за послуги з друку інформаційних блоків «Тернопільська міська рада інформує». На сайті також є позначка про готовність укласти договір.

Скрін із сайту dzo.com.ua

Також на сайті Держзакупівельможна знайти інформацію про майбутні закупівлі, котрі цілком можуть бути частиною піару місцевої влади, хоча в описі і не йдеться конкретно про висвітлення діяльності. Наприклад, у лоті “Послуги телевізійного виробництва – виготовлення відеозвітів, інтерв’ю в студії тощо”, який наразі тягне на 1 млн грн, в проєкті договору йдеться про “248 відеозвітів, інтерв’ю в студії тощо”. В лоті “Послуги радіомовлення – послуги радіостудій” – про 22 прямих ефіри, вартістю у 200 тис. грн. А в лоті “Послуги телевізійного виробництва – виготовлення та трансляція програм прямого ефіру” – 600 тис. грн, хоча перелік послуг узгодять пізніше.

Додавши суми тендерів, на які очікують підписати договори, наразі можна точно говорити про 1 млн 195 тис. 894 грн, які точно підуть з міського бюджету на висвітлення діяльності міської ради.

Тернопільська обласна державна адміністрація

У відповіді на запит нам повідомили, що “Згідно рішення сесії Тернопільської обласної ради №48 від 23.12.2020 року на Програму розвитку видавничої справи на інформаційного простору у Тернопільській області на 2021-2024 роки виділено згідно кошторисних призначень з місцевого бюджету 465 тис. грн. Ці кошти передбачені на висвітлення діяльності роботи облдержадміністрації”.

Однак перелік договорів не надали, порадивши пошукати їх на сайті Prozorro. Хотілося би нагадати, що така відповідь на запит є прямим порушенням. Однак знайти інформацію, з якими ЗМІ Тернопільська ОДА вже уклала договори, нам вдалося.

Тут замовником виступає відділ взаємодії із засобами масової інформації Тернопільської обласної державної адміністрації. Зокрема, по 150 тис. грн отримають “ТРО” Тернопіль-Медіа” (телеканал “Тернопіль 1”) та телеканал TV-4. Перший зобов’язався надавати сюжети хронометражем до 30 хв, однак кількість мають узгодити згодом, другий – 50 сюжетів, тривалістю не менше 2-х хвилин кожен. Інших договорів знайти наразі не вдалося. Хоча у згаданому пресслужбою рішенні про програму розвитку видавничої справи йдеться про щорічну підготовку та розповсюдження:

– 150 публікацій в обласних газетах;
– 50 публікацій в районних газетах;
– виготовлення та трансляція 6 інформаційних програм;
– виготовлення та трансляція радіо-програм: виготовлення 12 програм, – проведення 30 прямих ефірів;
– розміщення інформаційних повідомлень на інтернет ресурсах (150 повідомлень);
– розміщення та просування інформації у соціальних мережах;
– створення 2 короткометражних відеофільмів.

Однак, яка кількість цих матеріалів має стосуватися саме висвітлення діяльності облдержаміністрації, а не інших пунктів програми – незрозуміло.

Тернопільська обласна рада

У відповідь на запит в облраді повелися дзеркально протилежно до ОДА: надали копії всіх укладених на той час договорів, однак не вказали суми, яку планують цьогоріч витратити на висвітлення діяльності.

Відповідно до укладених договорів, за висвітлення діяльності облради:

49,9 тис. грн заплатять телеканалу TV-4;
49,9 тис. грн – газеті “Свобода”;
34,9 тис. грн“Радіо ТОН”;
49,9 тис. грн – онлайн-ресурсам “За Збручем”, “Погляд”, “Тернополяни”, “Сорока”, “Доба”, Тернопіль. те.юа”. Сайти також зобов’язалися поширювати новини і в соцмережах.

Тим часом у Програмі розвитку видавничої справи на інформаційного простору у Тернопільській області на 2021-2024 роки, вказано, що щорічно задля висвітлення в засобах масової інформації діяльності Тернопільської обласної ради має вийти:

– 96 публікацій в обласних газетах;
– 17 публікацій в районних газетах;
– виготовлення та трансляція 6 інформаційних програм;
– виготовлення та трансляція радіопрограм: виготовлення 12 програм, проведення 4 прямих ефірів, розміщення інформаційних повідомлень на вуличному радіо щомісяця;
– створення 1 відеофільму.

Цікаво, що в розпорядженні голови ОДА “Про схвалення проєкту програми розвитку видавничої справи та інформаційного простору у Тернопільській області на 2021-2024 роки”, на 2021 рік у проєкті вказана сума 800 тис. грн на висвітлення діяльності облради. В цю суму також входять трансляції сесій та засідань комісій на сайті облради.

Однак, у наданому облрадою договорі про забезпечення онлайн-трансляції засідань, заходів та подій, які проводить облрада, вказана сума лише 12 тис. грн. Тож на яку суму планують укласти договорів, наразі незрозуміло.

Щороку на висвітлення діяльності облради в ЗМІ з обласного бюджету планували виділяти по 800 тис. грн. (Скрін розпорядження голови ОДА про “Про схвалення проєкту програми розвитку видавничої справи та інформаційного простору у Тернопільській області на 2021-2024 роки”).

Але наразі для точного підрахунку візьмемо  184,6 тис. грн на висвітлення діяльності облради у ЗМІ, які підтверджені договорами.

Додавши 1 млн 195 тис.894 грн, на які вже найближчим часом укладе договори зі ЗМІ Тернопільська міська рада, 465 тис. грн, про які повідомили у відповіді на запит в ОДА, та 184,6 тис. грн, на які вже уклала договори облрада, наразі можна точно сказати, що 1 млн 845 тис. 494 грн підуть з міського та обласного бюджетів на висвітлення діяльності влади.

Нагадаємо, що Закон України “Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації” передбачає, що тут йдеться саме про інформацію “про діяльність органів державної влади та органів місцевого самоврядування, задоволення інформаційних потреб громадян, юридичних осіб про роботу цих органів”.

Тобто, інформація, яку мають таким чином висвітлювати, повинна стосуватися саме роботи влади: перебігу голосування на сесіях, роботи комісій. Натомість часто це перетворюється на геть недешевий піар, кошти на який беруть із міського та обласного бюджетів.

Ірина Небесна, регіональна представниця Інституту масової інформації у Тернопільській області 

Матеріал підготовлено в рамках проєкту «Мережа медіа-спостерігачів», який виконує ІМІ за підтримки Freedom House

Головне фото: сайт unsplash.com