27.04.2024
Рерайти, джинса і вангування: як популярні онлайн-медіа Тернопільщини пишуть про мобілізацію

Рерайти, джинса і вангування: як популярні онлайн-медіа Тернопільщини пишуть про мобілізацію

25 грудня 2023 року Кабмін вніс до Верховної Ради законопроєкт про мобілізацію. Вже 11 січня 2023 року його відкликали. Однак у країні, яка веде оборонну війну, ця тема є важливою, а отже – читабельною. Наскільки часто до неї зверталися в першій половині січня 2024 року найпопулярніші онлайн-медіа Тернопільщини, перевірила регіональна представниця ІМІ.

«0352.ua», «RIA+/20 хвилин», «Терен», «Тернополяни» та «Перший онлайн» торік мали одні з найвищих показників переглядів, тож постійно потрапляли у моніторинги ІМІ. Тому почати 2024 рік ми вирішили з них же. Кожне з них має на щодень більш-менш сталу норму новин у стрічці. До всеукраїнських інфоприводів більшість із них звертаються вкрай рідко, хіба що вони мають важливе значення, як от Закон «Про мобілізацію». 

Так, на «Терені» вийшли матеріали про те, що «У Комітеті Ради з нацбезпеки почали розгляд законопроєкту про зміни в мобілізації» і що «Скандальний законопроєкт про мобілізацію відправили на доопрацювання (фото)». Також «Терен» та «RIA+/20 хвилин» 8 січня опублікували ідентичні тексти, щоправда, з різними заголовками, з посиланням на Центр спільних дій про «переваги і ризики законопроєкту про мобілізацію». Гугл-пошук показує, що такі ж тексти з’явилися і в інших регіональних медіа інших областей, зокрема, Хмельниччини, Чернігівщини, а також тернопільського сайту «За Збручем».

11 січня ці ж два видання також написали новини з посиланням на Умєрова про новий текст законопроєкту.  

На «Тернополянах» з’явилася і джинса —  «Нардеп з Тернопільщини Микола Люшняк – співавтор законопроєкту про мобілізацію, який пропонує реорганізувати ТЦК»

На сайті «Першого онлайн» за перші два тижні січня новин про законодавство щодо мобілізації не було, однак тут варто зазначити, що на цьому сайті вкрай рідко з’являються новини, які не стосуються суто Тернопільського регіону. Хоча наприкінці грудня новину про законопроєкт щодо мобілізації публікували.

Рекордсменом щодо кількості матеріалів і оригінальності подачі став сайт «0352.ua». На цьому ресурсі щодня виходить близько 40 новин, з них 2-3 може стосуватися власне теми мобілізації. Влітку 2023 року, коли ми аналізували тематику новин регіональних медіа, ми вже згадували цікавий підхід цього медіа щодо заголовків на окремі теми. Тоді це були прогнози погоди та зміни курсів валют: долар не робив нічого іншого, а лише приголомшував, а от негода могла хлинути, ринути, сунути, перти й накривати регіони. Звісно ж, не факт, що мова в тексті була саме про Тернопільський регіон – тут ставка була на інтригу, аби читач таки клікнув і зайшов перевірити, чи цей апокаліптичний прогноз стосується і його місця проживання.

Тепер цей підхід а-ля Нострадамус чи «вангування» перекочував на тему мобілізації.

“2024 рік починається з посилення мобілізації, цих людей призвуть у січні”: з’ясувалося, яких чоловіків відправлять у ТЦК інтригує заголовок за 1 січня (з Новим роком, читачі!). Але в тексті немає про це жодного слова. В ньому йдеться про військовий облік, а не призов, і те, що «біженці також зобов’язані оновити свої військово-облікові дані. Інакше їм можуть заблокувати банківські рахунки. Причому це лише один із наслідків, який має стимулювати чоловіків до дотримання правил воєнного стану». 

“Повістки випишуть їм у цьому місці й відправлять на 2-3 місяці, мобілізація триває”: є єдина категорія, яку це омине наголошує новина від 3 січня. Те, що такі заголовки подають у вигляді цитати, – свідома маніпуляція читачами, бо створює оманливе враження, що ці слова справді належать уповноваженій особі. Насправді, це якісь складені пазли з уривків фраз, які в тексті новини справді можуть бути, а можуть і бути додуманими автором «новини». Бо у наведеній вище мова йде про те, що повістки тепер можуть виписувати і на блокпостах (чи часто ви їх бачите, наприклад, у Тернопільській області?), «а також в інших громадських місцях» – що було й до цього. Про 2-3 місяці – вирвана частина із цитати: «Якщо професія складніша, то навчання може тривати два-три місяці, зокрема й за кордоном. Після цього тільки ви вирушаєте до військової частини. Перша повістка – це не відправлення на війну» з посиланням на представника Сухопутних військ Володимира Фітьо в ефірі телемарафону.

“Мобілізація за лотереєю, нова ініціатива має змусити 450 000 чоловіків іти служити”: хто тягтиме жереб і що кажуть військові – новою ініціативою є допис члена наглядової ради Укроборонпрому Тимофія Милованова у Фейсбуці, де він чітко артикулює, що це думка його читачів, але він її не підтримує.

«Більшість моїх читачів пишуть, що правильний підхід до мобілізації – через лотерею чи жеребкування. Держава випадково витягує день і місяць. Ті люди, які народилися в ці дні мобілізуються, інші ні. І так для кожної хвилі мобілізації. Я не думаю, що це правильний підхід. Але…», – йдеться в цитаті, яку наводять в матеріалі. Тобто, ніякої ініціативи немає. Є просто балачки у соцмережах.

Такі матеріали на 0352.ua виходять чи не щодня. Напевне, не надто голослівним буде сказати, що подібні заголовки лише нагнітають ситуацію в країні. Бо судячи з того, які новини потрапляють у топ на цьому ресурсі, то це заголовки на кшталт: «мобілізація набирає обертів» «Цим чоловікам навмисно вручать повістки у раптових місцях, мобілізація забере їх до 1 лютого», «Повістки почали вручати у революційний спосіб, свіжі штрафи відправлять чоловіків у ТЦК”: мобілізація наростає» «повістки видаватимуть жорстко до 14 лютого», «Повістки почали видавати всіма способами прямо в цих місцях, чоловіки не сподівалися потрапити в ТЦК», паралельно – повідомлення про загиблих на війні. Виглядає це як паразитування на темі. Бо насправді жодної корисної інформації оці щоденні начебто оновлення про мобілізацію не несуть, а лише грають на емоціях читачів. Прикро, що такі методи працюють роками і самі ж читачі ресурсу не роблять висновків, бо сайт постійно має найвищу відвідуваність в регіоні, яка в рази переважає найближчих конкурентів. 

Ірина Небесна, регіональна представниця Інституту масової інформації у Тернопільській області

Головне зображення:  Армія inform

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО ”Інститут масової інформації” та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews