Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wp-embed-facebook domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/ochevydetste/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121
Очевидець.Медіа Тернопільщина –
18.04.2025
Неналежно маркована реклама, політична і комерційна джинса: моніторинг найпопулярніших онлайн-медіа Тернопільщини

Неналежно маркована реклама, політична і комерційна джинса: моніторинг найпопулярніших онлайн-медіа Тернопільщини

У новинних стрічках 5 найпопулярніших онлайн-медіа Тернопільщини політична джинса, в середньому, займає трохи понад 1% контенту. Комерційна джинса склала 2% матеріалів, а неналежно маркованої реклами на сайтах було трохи більше 3%. Відвертої контрагітації в моніторинговий період в новинних стрічках не публікували. Такими є результати моніторингу ІМІ з 4 по 8 вересня. Всього на наявність політичної та комерційної джинси і її замовників, контрагітації і неналежно маркованої реклами перевірили 669 новин на сайтах «0352.ua», «20 хвилин/RIA+», «Тернополяни», «Терен» і «Перший онлайн». Саме ці регіональні ресурси мають найбільше переглядів, відповідно до результатів сайту «Similarweb» за червень-серпень 2023 року.


Неналежно маркована реклама і комерційна джинса

Почнемо з закону. Відповідно Закону «Про рекламу», «інформаційний, авторський чи редакційний матеріал, в якому привертається увага до конкретної особи/товару та який формує/підтримує обізнаність/інтерес глядачів (слухачів, читачів) щодо цих особи/товару, є рекламою і має бути вміщений під рубрикою “Реклама” чи “На правах реклами”». У жодному із проаналізованих медіа цієї вимоги не дотрималися. Щоправда, варто зазначити, що рекламні тексти, зазвичай, все ж позначають або виносять в окрему рубрику. Так, наприклад, на сайті «20 хвилин/RIA+», «Терен» і «0352.ua» для цього є рубрика «Новини компаній». Тож, усі випадки, коли рекламні тексти були в цих рубриках, ми віднесли до неналежної маркованої реклами. У «0352.ua» із 230 матеріалів було 12, або 5% неналежно маркованої реклами, у «20 хвилин/RIA+» – 5 із 121, або 4% від загальної кількості новин, на «Терені» – 4 із 92, або 4,4 % публікацій.

До комерційної джинси ми відносили рекламні тексти, які взагалі ніяк не марковані чи потрапили у невідповідну рубрику. Як, наприклад, у «0352.ua» матеріал «Переверте слух в Оксфорд Медікал Тернопіль!» (так, з опискою в заголовку), опублікували в рубрику «Суспільство». Загалом за проаналізований період з комерційної джинси на сайті вийшов лише цей 1 матеріал, або 0,4% новин.

«20 хвилин/RIA+» розмістили два тексти «Діагностика, тюнінг та детейлінг у Тернополі: зміни, що роблять ваше авто ще кращим (партнерський проєкт)» і «Дитяча стоматологія Тернопіль: з любов’ю до дітей (партнерський проєкт)», які помістили в рубрику «Огляди». Хоча оглядів як таких ці тексти не містять, це відверто копірайтерська робота, де кожна компанія розповідає про свої переваги і подає контактні дані. Зрештою, у цю ж рубрику йдуть тексти геть іншого штибу, на кшталт «Головко узяв понад мільйон, а заступники – по 800 тисяч: які зарплати у працівників обласної ради?» чи «Будинок залізничників у Тернополі шукає нового власника – за 67 млн: ми дізналися деталі», тож явно відрізняються і за формою подачі, і за змістом. За підсумком, показник комерційної джинси у видання становить 1,7%.

На сайті «Тернополяни» рубрик «Новини компаній», «Промо» чи «Партнерський проєкт» немає. Тут рекламні тексти потрапляють у «Бізнес та фінанси». Тож, серед бізнесових новин ми знайшли такі: «Вибір квадрокоптера: ключові аспекти», «Найкращі виграшні слоти в онлайн казино: ігри, на які варто зважитися». Також у стрічці були новини, скільки мережа Трухи передала коштів на ЗСУ. Загалом за вказаний період ми нарахували 9 текстів, які можна віднести до комерційної джинси. Це – 5,2% з 172 новинних матеріалів.

На сайті «Перший онлайн» також немає рубрик для розміщення рекламних матеріалів, та й, загалом, у новинній стрічці, якщо її повністю розгорнути, окремі рубрики ніяк не підсвічують. Тож, обидва рекламні тексти «Як навчитися грати в ігрові автомати онлайн» і «Все, що потрібно знати про телевізори Samsung» мали ознаки комерційної замовності.

Таким чином, неналежно маркованої реклами у новинних стрічках найпопулярніших сайтів Тернопільщини – 21 текст із 669 проаналізованих, а це, як кажуть, в середньому по палаті, 3%. Кількість комерційної джинси в онлайн-медіа склала 2%, або 14 матеріалів.

Політична джинса

Під час моніторингу ми не виявили політичної джинси у трьох медіа з п’яти: 0352.ua, «20 хвилин/RIA+» і «Перший онлайн». Загалом до політичної джинси потрапили 7 матеріалів, або трохи більше 1% з 669 проаналізованих текстів.

Так, на сайті «Терен» до матеріалів з ознаками політичної замовності ми віднесли два матеріали. У першому тексті «Волонтери з Тернопільщини доставили допомогу воїнам на Донеччину» вже на фото зробили акцент на першому заступнику голови Тернопільської облради Володимирові Болєщуку і депутатці облради та волонтерці Наталії Онишків. Другий текст із цієї категорії – «Захисник подякував за допомогу своїй бригаді волонтерці і депутатці з Тернопільщини» – зроблений із фейсбук-допису бійця ЗСУ Геннадія Бутенка про депутатку Тернопільської облради і волонтерку Аллу Стечишин. В матеріалі йдеться про те, як військовий «був приємно вражений її діяльністю та реальною допомогою, яку вона вже встигла надати третій штурмовій бригаді, де служить захисник». Загалом, ці тексти склали 2,2% матеріалів із ознаками замовності від загальної кількості новин на сайті.

На «Тернополянах» зі 172 текстів п’ять, або 3%, також мали ознаки політичної замовності. З них два – про Кличка, який спершу «домовився з німецькими партнерами про відновлення аеропорту «Київ»», а тоді «побував у військовій частині, яка отримує допомогу з бюджету Києва». Ще одна новина також безпосередньо має стосунок до партії очільника столиці, хоча й незрозуміло, який – до Тернополя та області: «Справжня причина обшуків у в.о мера Чернігова Ломако – тиск на місцеве самоврядування, – заява УДАРу».

Не надто інформативною і суспільно важливою є і новина про те, як «Чиновники з Тернопільщини поїхали на підмогу у Херсонську область (фото)», в якій йдеться про двох працівників Шумської міськради, які «були у відрядженні у Херсоні… документуванні наслідків підтоплення житлових будинків, що виникли внаслідок підриву греблі Каховської ГЕС…  здійснювали опис завданих збитків через обстріли».

Що стосується замовників політичної джинси, то замовниками у двох випадках є політики всеукраїнського рівня (28,57%), в 1 випадку – партія (14,29%), у 3 випадках – представники місцевої влади та чиновники (42,86%). Ще 1 випадок ми віднесли до категорії «інше» (14,29%). Це текст  «Андрій Ярема, Юрій Ханін та Ігор Гуда відвідали з допомогою українських військових». Здавалося б, усі вони представлені в тексті як підприємці, однак матеріали з аналогічним заголовком вдалося знайти ще на кількох сайтах ( які не потрапили під моніторинг), що можна вважати ознакою його замовності.

Джерело: скрін результатів пошуку у системі Google

Нагадаємо, в жовтні 2020 року, якраз напередодні парламентських виборів, ми аналізували 10 найпопулярніших онлайн-медіа Тернопільщини на предмет політичної джинси. Тоді усі 5 медій, про які йшлося вище, також потрапили під перевірку. Тоді відвертої політичної джинси було 0,7% від усіх новинних матеріалів, проаналізованих у ЗМІ, у той час, як неналежно маркованих – 12%, тобто, кожен дев’ятий текст не був позначений як політична агітація.


Ірина Небесна, регіональна представниця Інституту масової інформації у Тернопільській області

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО «Інститут масової інформації» та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.

Головне зображення: pexels