Найпопулярніші онлайн-медіа Тернопільщини у соцмережах найчастіше роблять ставку на розкручування своїх сторінок у Фейсбуці. Решту месенджерів та соцмереж медіа використовують по-різному: хтось для реклами, хтось – для просування бренду і своїх матеріалів. В частині редакцій цим займаються окремі люди, в іншій – самі журналісти чи редактори стрічок. Такими є результати огляду соцмереж п’яти найпопулярніших онлайн-медіа Тернопільщини: «0352.ua», «RІА+/20 хвилин», «Тернополяни», «Терен», «Перший онлайн», – проведеного регіональною представницею ІМІ у жовтні.
«Перший онлайн»
У Фейсбуці медіа має сторінку з 5100 читачами, у Телеграмі за ними слідкує 8,1 тисяча підписників. Навряд чи можна говорити про якесь особливе ведення цих ресурсів, оскільки дописи не мають окремих підводок, що б мотивували підписників піти за лінком. Замість цього, в дописах у соцмережах просто дублюють заголовки. Як аргумент, у телеграм-каналі медіа найчастіше можна побачити показник у пів сотні переглядів. Втім, окремі дописи в Фейсбуці збирають чимало реакцій. Також на сайті медіа вказано, що сайт має сторінку у колишньому Твіттері (Х), хоча лінк веде просто на головну сторінку соцмережі. У Ютубі та Інстаграмі медіа сторінок не має.
«Тернополяни»
На головній сторінці медіа немає інформації, у яких соцмережах вони ведуть сторінки свого видання. Знайти вдалося їх у Фейсбуці, де сторінка медіа має 108 тисяч читачів. Тут ситуація схожа на попереднє медіа – якихось особливих методів ведення сторінки немає – підводка, що дублює заголовок, і лінк на матеріал – ось і весь СММ. Скільки новин на сайті – стільки ж їх виходить і на сторінці у Фейсбуці, в середньому, 20-24 дописи.
Водночас у телеграм-каналі з 6,9 тисячами підписників, публікують не лише новини з сайту, а й всесвітні чи всеукраїнські, а також час від часу додають короткі відео з життя міста та тематичні зображення. В середньому – близько 18 дописів у будні, на вихідних публікацій менше. Сюди розміщують не всі новини зі стрічки, які публікують на сайті.
На каналі медіа в Ютубі – 2,8 тисяч підписників. Тут переважно публікують відео з інтерв’ю, подіями в місті. Про періодичність судити важко: у вересні «залили» на канал 8 відео, у жовтні – два. Коментарі при цьому вимкнені.
«0352.ua»
Сайт, який роками має найбільше переглядів у регіоні. Відповідно до інформації у «підвалі» головної сторінки самого медіа, знайшли їх у Фейсбуці, Телеграмі, «Х» та Інстаграмі.
У Фейсбуці медіа має 328 тисяч читачів, реакцій та коментарів окремі новини збирають понад тисячу. Водночас не можна сказати, що сммники чи люди, які розміщують новини у цій соцмережі, слідкують там за порядком, бо особисті образи в коментарях таки трапляються. При цьому ми не побачили якогось зворотного зв’язку з читачами. Говорити про те, що новини якось по-особливому адаптовують для читачів саме цієї соцмережі теж не доводиться – замість підводки тут, як і інші сайти, просто дублюють заголовок матеріалу.
В Інстаграмі у «0352.ua» – майже 31 тисяча підписників, однак майже весь контент у жовтні – це суцільна реклама, яку періодично розбавляють дописами, що мотивують підписників до активності. Наприклад, публікують фото чи відео із закликом оцінити побачене від 1 до 10 чи від 1 до 100, або відповісти на якесь запитання, приміром «Цього року 1 жовтня ми відзначаємо не одне свято. А ви знаєте які? Напишіть у коментарях».
У телеграм-каналі медіа – 3,2 тисячі підписників. В каналі розміщують також рекламу (яка, щоправда, час від часу навіть має відповідний тег), повідомлення про повітряні тривоги/відбої, новини про війну інших медіа, репости з каналу журналіста Андрія Цаплієнка, Сил спеціальних операцій, Державного бюро розслідувань міського голови Тернополя Сергія Надала чи президента Володимира Зеленського. Дублювання новинної стрічки тут немає, взагалі акцент не на регіональну приналежність, а скоріше на гарячі події. Новин про Тернопіль та область тут мінімум. Авторських дописів також небагато, зазвичай це кілька речень під відео чи світлинами з інших новинних ресурсів.
Сторінка «0352.ua» у Х з 1,3 тисячею фоловерів зупинила свою діяльність 14 січня 2023 року, хоча вже до того була чимала перерва – із травня. До того стрічку теж вели нерегулярно і не використовували для поширення контенту з сайту, скоріше репостили чужі дописи про збори на ЗСУ та меми. Більш-менш регулярно сторінку вели до 25 січня 2022 року, тоді там розміщували посилання на матеріали з сайту – просто лінк із дублюванням заголовка замість підводки.
Сайт «Терен»
Сайт має сторінку у Фейсбуці (66 тисяч читачів), канали у Телеграмі (12,4 тисячі підписників), Вайбері (14,6 тисяч підписників) та Ютубі (4,2 тисячі підписників). На сайті також подано лінк на профіль в Інстаграмі, однак він неактивний з березня 2022 року.
Як розповіла головна редакторка видання Євгенія Цебрій, редакція адаптовує контент під активні майданчики.
«Приміром, для Фейсбуку монтуємо кепшн-відео, сторіс. На ютуб-каналі публікуємо відеосюжети, 3-4 матеріали, які команда “Терену” знімає щодня. Місцеві новини, що виходять на сайті, подаємо в адаптованому форматі у телеграм-каналі. Також у лаконічній формі розміщуємо інформацію про наслідки масштабних ракетних обстрілів у різних областях України, публікуємо цікаві фото та відео, що стосуються життя міста та області, подвигів захисників. Щотижня робимо ролик з цінами овочів на місцевому ринку для телеграм-каналу та сторіз на фейсбук-сторінці», – розповіла редакторка.
За її словами, матеріали сайта поширюють у соцмережах журналісти та редактори стрічки новин, орієнтуючись на тематику різних груп та спільнот. Вони ж тримають зворотній зв’язок з читачами у коментарях.
«Завдяки такій постійній і наполегливій роботі, статті “Терену” отримують десятки тисяч переглядів, що неодноразово виводило сайт на мільйон переглядів у місяць. Ще додам, що канали у Вайбері та Телеграмі ми створювали і розкручували на початку повномасштабної війни. Якщо з цих соцмереж ми загалом не орієнтуємось на переходи на сайт і функціонують вони більше як окремі платформи, то Фейсбук дає такі переходи. Крім того, левову частку переглядів забезпечує контент, який з’являється у гугл-новинах та рекомендаціях», – розповіла медійниця.
«RIA+/20 хвилин»
Медіа розміщує та просуває контент чи не на всіх можливих соцмережах: 155 тисяч читачів – у Фейсбуці, 21,6 тисяч в Інстаграмі, 26,7 тисяч у Телеграмі, 12,7 тисяч у Вайбері, 13 тисяч підписників у Ютубі і 21,6 тисячі підписників ТікТоці.
У колишньому Твіттері є дві сторінки тернопільської «20хвилинки», щоправда, обидві неактивні: одна з 24 червня 2023 року, інша – з 3 травня 2019 року.
Як розповіла головна редакторка «20 хвилин Тернопіль» Наталка Бурлаку, найбільше трафіку, як і більшість медіа, вони отримують з Фейсбуку. «Упродовж останнього року ми посилили роботу на нашому телеграм-каналі, оскільки, за даними опитувань, основне джерело для отримання інформації про події зараз — це телеграм (44%). Фактично канали перетягнули на себе увагу аудиторії, хоча там дуже багато маніпуляцій, фейків, дезінформації та просто вкраденого і перевіреного контенту з медіа”, – розповіла головна редакторка.
За її словами, поки держава на законному рівні не врегулює це питання, медіа залишаються у програшному варіанті. “Поки ми витрачаємо людський ресурс і зусилля на пошук, збір та перевірку інформації, написання авторського матеріалу, телеграм-канали просто крадуть його і розширюють свій запас підписників за рахунок нашої робот і нечесної реклами (часто це просто фейкові вкиди). Вони зрізають лого, не дають посилання, виривають шматки текстів», – говорить редакторка. Зараз сторінки в соцмережах сайта працюють на популяризацію бренду, але водночас і для монетизації певної частини контенту.
«Наприклад, наш рекламний відділ продає пакетні пропозиції щодо поширення статей, і це включає розміщення у різних соцмережах. Ми часто проводимо розіграші та підтримуємо різноманітні соціальні ініціативи на підтримку ЗСУ, внутрішньо переміщених осіб тощо. Наші підписники є лояльними та часто стають джерелом інформації для матеріалів на сайті, оскільки вони напряму комунікують з редактором та редакцією», – пояснила Наталка Бурлаку.
Редакторка тернопільської «20хвилинки» зауважує: робота із кожною соцмережею вимагає особливого підходу, тому в редакції окремо планують та виробляють матеріали для Телеграма, Фейсбука, Інстаграма чи ТікТока.
«Наприклад, контент на актуальну місцеву соціальну проблему добре “залетить” в ТікТоці, але збере менше реакцій у Ютубі. Короткі відео можна переглянути у наших рілсах та ютуб-шортс. Опитування — у Телеграмі, Вайбері. Всюди — різна упаковка та різний підхід», – пояснює медійниця.
Розвитком соцмереж у редакції на постійній основі займається три редактори, крім того, є ще одна особа, яка відповідає окремо за ТікТок. Над створенням матеріалу працюють як журналісти, так і всі редактори соцмереж, а також головний редактор.
«Тобто у нас це — командна робота, але з чітко встановленою зоною відповідальності», – резюмувала редакторка.
Ірина Небесна, регіональна представниця Інституту масової інформації у Тернопільській області
Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО «Інститут масової інформації» та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.
Головне зображення: pexels