Незважаючи на війну в Україні, кожна дитина повинна мати доступ до якісної
дошкільної освіти, особливо у тих регіонах, де безпекова ситуація більш-менш сприятлива.
Саме питанню якісної та доступної дошкільної освіти було присвячено освітянський
форум дошкільної освіти «Якісна і доступна дошкільна освіта – основа формування
особистісного розвитку дитини та її підготовки до навчання в Новій українській школі»,
організований управлінням Державної служби якості освіти у Тернопільській області спільно
з Тернопільським обласним інститутом післядипломної педагогічної освіти, проведений 16
травня 2023 року у місті Бережани. Учасниками заходу стали понад 80 управлінців
керівників та консультантів центрів професійного розвитку педагогічних працівників,
директорів та працівників закладів дошкільної освіти.
Як зазначає Голова Державної служби якості освіти України Руслан Гурак: «Якісна і
доступна дошкільна освіта — це запорука розвитку та становлення кожної особистості,
фундамент для самореалізації дитини, формування її компетентностей і навичок. Тому
одним із завдань держави є підтримка колективів закладів дошкільної освіти на шляху
розбудови внутрішньої системи забезпечення якості освіти. З цією метою розроблено
Порадник для директора закладу дошкільної освіти, який допоможе провести
самооцінювання освітньої діяльності та управлінських процесів, а також забезпечити
постійне вдосконалення закладу».
Керівники закладів дошкільної освіти отримали подарункову версію Порадника для
директора закладу дошкільної освіти з побажаннями удосконалення та розбудови системи
забезпечення якості освіти у їхніх закладах, де запропонований відповідний сценарій
розбудови системи якості освіти, описано як створювати безпечне освітнє середовище, а
також складові взірцевого закладу дошкільної освіти. Начальниця управління Державної
служби якості освіти у Тернопільській області Наталія Моравська висловила сподівання, що
колектив закладу, який отримав такий Порадник стане своєрідним осередком в громаді, який
об’єднає і педагогів-дошкільників, і місцевих управлінців для співпраці з удосконалення
діяльності закладів дошкільної освіти в громаді.
З вітальним словом до гостей звернулися Степан Кухарук, заступник міського голови,
Наталія Моравська, начальник управління Державної служби якості освіти у Тернопільській
області та Тетяна Магера, заступник директора з науково-педагогічної та виховної роботи
Тернопільського обласного комунального інституту післядипломної педагогічної освіти.
Модератором заходу була Наталія Волощук, заступник начальника управління –
начальник відділу інституційного аудиту управління Державної служби якості освіти у
Тернопільській області.
У ході форуму відбулося знайомство із діяльністю дошкільного навчального закладу
ясла-садок «Ромашка» Бережанської міської ради (керівник – Галина Череп). Учасники
відвідали майстерки від педагогів закладу Анни Кирик та Оксани Миколайської.
Питання благополуччя дітей, батьків та педагогів як ключовий фактор забезпечення
якісної дошкільної освіти висвітлила Ірина Зубаль, методист відділу дошкільної освіти
Тернопільського обласного комунального інституту післядипломної педагогічної освіти.
Вона також ознайомила присутніх із програмами підвищення кваліфікації для керівників та
педагогів ЗДО.
З темою «Успішний керівник закладу дошкільної освіти в умовах сьогодення – лідер і
менеджер змін» виступила Богдана Голик, директор закладу дошкільної освіти «Перлинка»
м. Заліщики Заліщицької міської ради.
Учасники форуму обговорили виклики у діяльності закладів дошкільної освіти під час
війни, визначили пріоритети та шляхи їх забезпечення. Адже українська освіта переживає
надскладний період. Попри війну в Україні заклади дошкільної освіти продемонстрували
надзвичайну організованість, відновили свою роботу й взяли на себе особливу
відповідальність за життя і здоров’я дітей. Освітяни закладів дошкільної освіти роблять усе
можливе, щоб забезпечити доступність дошкілля. Водночас навіть інтуїтивно всі
усвідомлюють, що проблеми наростають і потрібно шукати шляхи їх вирішення. Зміни у
контингенті дошкільнят, працівників, переїзди вихователів, особливо вузьких спеціалістів,
таких як психологи, логопеди, музичні працівники, не забезпечують якість освітнього
процесу. До того ж значна частка закладів дошкільної освіти не змогли приймати дітей через
відсутність укриттів. Повітряні тривоги впливають не тільки на якість організації освітнього
процесу, його безпеку, а й на психоемоційний стан вихованців, їх тривожність, почуття
страху.
До уваги освітян були представлені виклики за результатами моніторингового
дослідження (вивчення питання) щодо забезпечення рівного доступу до дошкільної освіти,
проведеного Державною службою якості освіти України і територіальними управліннями в
областях у період з 24 квітня по 05 травня цього року. Для Тернопільської області
тенденційними є проблеми облаштування укриттів; забезпечення безперешкодного доступу
для дітей з особливими освітніми потребами, створення умов для ранньої корекції таких
дітей, облаштування ресурсних кімнат для інклюзивних дітей; з місцевих бюджетів не
виділяють кошти на розвиток та оновлення матеріально-технічної бази закладів дошкільної
освіти, втрата вузьких спеціалістів (музичних працівників, логопедів), які забезпечують
комплексний розвиток дитини; у зв'язку із виїздом педагогів за кордон не вистачає кадрів;
відсутність необхідного технічного забезпечення в закладі освіти для організації якісного
освітнього процесу під час дистанційного навчання. Вирішення цих проблем, забезпечення
матеріально-технічних умов для надання якісних освітніх послуг – це сфера відповідальності
засновників закладів освіти та місцевих органів управління освіти.
Сьогодні також дуже важливо забезпечувати якість дошкільної освіти. Вона містить
багато складників. Який зміст дошкільної освіти, як він відображає потреби дитини того чи
іншого віку, наскільки він корелюється зі змістом НУШ, із закладеними там
компетентностями та м’якими навичками? Чи створено у закладі дошкільної освіти безпечне,
комфортне, розвивальне освітнє середовище? І, звісно, питання у професійній підготовці
виховательок – необхідні постійне підвищення кваліфікації та системна підготовка у
педагогічних університетах. Приблизно на 75% формування успішного закладу дошкільної
освіти залежить від прийнятих ефективних управлінських рішень.
Тож зрозуміти і дослідити якість освітньої діяльності закладу дошкільної освіти можна
шляхом розбудови системи якості освіти та самооцінювання. Результати самооцінювання
дають можливості керівникам налагоджувати комунікацію з усіма учасниками освітнього
процесу, у тому числі і з засновником, який відповідно до визначених законодавством
повноважень є відповідальним за утримання та розвиток освітньої мережі відповідно до
потреб громади.
Попереду багато роботи, треба справлятися із викликами воєнного стану, треба
планувати майбутні стратегії повоєнної освіти. Державна служба якості освіти України,
управління Служби у Тернопільській області – партнери закладів освіти і надають їм
підтримку на шляху розбудови якісного закладу освіти.