Близько 3 години ночі 20 серпня через атаку «шахеда» Тернопіль прокинувся від вибуху. Поки офіційної інформації від влади не було, окрім прохання залишатися в укриттях та не публікувати фото і відео, за «інформування» населення традиційно взялися телеграм-канали. Це четвертий «приліт» по місту від 24 лютого 2022 року (перед цим атаки були 3 квітня 2022, ввечері 14 травня та вранці 15 травня 2023 – авт.), тож чи не «засвітили» зайвого місцеві пабліки, перевіряла регіональна представниця ІМІ. Під огляд потрапили 18 новинних телеграм-каналів, що публікують інформацію про події в регіоні, та офіційні канали міського голови Тернополя і Тернопільської обласної військової адміністрації.
Ще в березні 2022 року в Міноборони попросили цивільних не публікувати фото місць влучань та не вказувати їх у соцмережах – щоб уникнути повторних атак.
Зважаючи на те, що в Тернополі від початку повномасштабного вторгнення під час комендантської години вуличне освітлення вимикають, не побачити стовпи диму та пожежу після удару «шахеда» було важко – його було видно чи не з усіх масивів міста, тож і спокус надіслати світлини чи відео телеграм-каналам було чимало. Тим паче, що, наприклад, «Труха» обіцяє гонорари за цікавий контент. Тож не дивно, що перші фото у Телеграмі з’явилися за якісь 5 хвилин після вибуху. Щоправда, у коментарях.
До честі адмінів, які в той час працювали, такі дописи вони активно видаляли. Як і приблизне розташування, куди «прилетіло», про що найбільш активні читачі таки повідомляли. Так, наприклад, чистили коментарі у «Новини Тернопіль 20 хвилин» (понад 43 тисячі підписників) та «Тернополяни+» (майже 8 тисяч підписників). А на таких каналах як «Ху*овий Тернопіль» (понад 35 тисяч підписників) та навіть «Труха Тернопіль» (майже 72 тисячі підписників) коментарі взагалі вимкнули. Щоправда, контент із моментом вибуху та пожежею вони таки публікували, однак при цьому заблюрили будівлі, щоб не можна було визначити місце влучаання, або публікували дим на фоні неба. Робили так само і в телеграм-каналі «20 хвилин».
Поки ж медіа чекали на офіційні коментарі влади о 9:00 на брифінгу, вже чи не все місто бачило наслідки нічної атаки – попри те, що пожежу локалізували о 6.50, вранці язики полум’я було досі видно у клубах диму з-за багатоповерхівок. Стрічки новин зазвичай працюють із 8:00-8:30 ранку, тож не писати про «шахед» вже було нереально.
Тому місцеві пабліки писали новини, опираючись на повідомлення від міського голови, який ще під ранок попросив позачиняти вікна – адже вітер розносив дим від пожежі містом та повідомлення від ОВА про роботу пожежників.
І якраз дим у небі і став основною ілюстрацією до новин про обстріл та пожежу на місці влучання.
А вже після брифінгу (а це понад 6 годин після удару – авт.) медіа почали публікувати і на своїх сайтах, і в пабліках більш «художні» ілюстрації – дим на фоні впізнаваних будівель – це вже після того, як влада офіційно озвучила, що прилетіло у «промзону» і горять паливно-мастильні матеріали» – ось чому горить так довго, диму так багато і одразу ж почали робити заміри повітря, чи безпечно перебувати на вулиці.
Який варто зробити висновок
Зважаючи на те, що Тернопільщина – умовно безпечна область, тож влучання тут трапляються нечасто, практика публікації контенту, пов’язаного з обстрілами, ще не відточена. Однак, якщо порівнювати з попередніми разами, коли в перші ж хвилини окремі телеграм-канали повідомляли, куди «прилетіло» і публікували світлини, прогрес очевидний. Навіть якщо хтось і припускався помилки і публікував світлину, за якою можна було впізнати обриси будівель, її швидко видаляли. Помітним також є те, що деякі адміни жертвують активністю на каналі, вимикаючи коментарі, однак при цьому знижують ймовірність, що хтось запостить щось зайве. Хоча так чи інакше: чи телеграм-канали тернопільських медіа, чи неофіційні пабліки із десятками тисяч підписників у Телеграмі – цього разу ніхто не спішив писати про місце влучання до офіційних коментарів влади.
Ірина Небесна, регіональна представниця Інституту масової інформації у Тернопільській області
Головне зображення: ДСНС Тернопільщини
Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО «Інститут масової інформації» та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.