Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wp-embed-facebook domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/ochevydetste/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121
Очевидець.Медіа Новини –
18.04.2025
Що турбує дітей в умовах війни?

Що турбує дітей в умовах війни?

Найчастіше права дітей та підлітків порушуються у школі під час контакту з однокласниками або вчителями. Крім того, існують проблеми з дотриманням прав дітей та підлітків і за межами школи та дому. Такі результати дослідження, проведеного ГО «Комунікації для змін» у партнерстві з Держпродспоживслужбою та Службою освітнього омбудсмена серед дітей 9-18 років для проєкту #ПраваРулять.
Результати дослідження ляжуть в основу одноіменного ігрового чат-боту, який буде вчити дітей розбиратися у своїх правах та відстоювати їх.
За даними дослідження, найчастіше права дітей і підлітків порушуються у школі — під час контакту з однокласниками або вчителями. Діти бояться відстоювати свої права через страх колективного тиску та стереотипні освітні наративи дорослих на кшталт «це єдиний спосіб впоратися з неслухняними дітьми» або «так роблять з усіма» тощо.
Дослідження також виявило проблеми з дотриманням прав дітей та підлітків і поза межами школи й дому. Для прикладу, особисті кордони дівчат на вулиці частіше порушують чоловіки, а поведінка персоналу магазинів чи кав’ярень є більш упередженою щодо хлопців.
«Терпимість до порушення прав дітей та підлітків не тільки руйнує їхню психіку, але й сприяє формуванню дорослої людини, яка боятиметься відстоювати свої права. Це може призвести до зростання покоління, нездатного протидіяти корупції та іншим видам адміністративних порушень», — вважає Сергій Горбачов, освітній омбудсмен.
Загалом діти, які взяли участь в опитуванні, відчувають, що мають бути рівними у правах із дорослими, проте обізнаність про власні права у них низька. Діти часто впевнені, що персонал магазину чи кав’ярні вчиняє правильно, тому факт порушення своїх прав споживачів ідентифікувати не можуть. Це в майбутньому стає причиною формування віктимної поведінки: визнання своєї неправоти, небажання вступати в діалог і відстоювати свої права, очікуючи на батьків, які допоможуть впоратися із ситуацією.
«Купуючи товари чи замовляючи послуги, ми стаємо учасниками правовідносин, які виникають у нас як споживачів з одного боку та магазином чи іншою установою з іншого. Тому знання про свої права споживачів дозволяє не лише уникати непорозумінь чи вирішувати їх у межах чинного законодавства, а й підвищує наш рівень правової культури. Ми хочемо допомогти дітям стати обізнаними в їхніх правах споживачів, які є одними з найголовніших соціальних прав громадян. Розуміння, коли твої права порушують і як їх захистити, сприяє становленню сильної особистості дитини зокрема і всього покоління в цілому. У майбутньому таке покоління поважатиме права інших і демонструватиме високий рівень громадянської грамотності та активності, що є ознакою здорового суспільства», — додає Анатолій Вовнюк, заступник Голови Держпродспоживслужби.
З початком повномасштабної війни Росії проти України до низки питань, які турбують школярів і підлітків, додалась тривога через те, що вони були вимушені змінити звичний спосіб життя. За даними фонду UNICEF, через російську агресію в Україні більше половини українських дітей вимушено змінили своє місце проживання і спосіб життя. Це стало причиною високого рівня стресу серед дітей, який проявляється у небажанні продовжувати навчання і складнощах у процесі адаптації до нових умов життя та підліткових колективів. Війна також загострила конфліктні ситуації в родині через примусове вивезення дітей в інше місце без їхньої згоди, напруження у зв’язку з
небезпекою, неможливість впливати на обставини, що викликає в дітей відчуття безпорадності.

Результати дослідження стануть основою для створення ігрового чат-боту #ПраваРулять,
який допоможе підліткам краще розуміти свої громадянські права, а також підкаже, як саме їх
відстоювати. У фокусі перебуватимуть дві теми: освітній процес і права споживачів. За планом гра
має бути запущена наприкінці вересня з попереднім анонсуванням серед підлітків.