Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wp-embed-facebook domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/ochevydetste/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121
Очевидець.Медіа Новини –
17.04.2025
Паливний ринок України: чому відбулась криза, як вирішувалось проблема і які перспективи

Паливний ринок України: чому відбулась криза, як вирішувалось проблема і які перспективи

З початком активної фази російсько-української війни представники нашої влади демонстрували доволі адекватну поведінку у питанні оборони України від кремлівських окупантів. Закономірно, щоб ефективно діяти на фронті, країна має адекватно функціонувати в тилу, щоб забезпечувати найелементарніші потреби населення. І деякі позитивні зміни ми спостерігали, як наприклад відсутність спекуляцій на валютному ринку, забезпечення соціальних виплат, гарантованих державою, стабільність банківської системи.  В економічній площині чиновники періодично демонстрували, що держава змінюється і будується для українців. Наприклад, у квітні було скасоване ввізне мито на автомобілі. Це допомогло волонтерам завозити автомобілі, необхідні на фронті. Водночас більше сотні тисяч сімей змогли придбати у такий складний час автомобіль. Але радість тривала недовго. «Драконівське оподаткування» повернули, і за ввезену автівку за кордону, наприклад, за 10 тисяч євро треба викласти понад третину вартості у податках. Раніше такий моветон пояснювали захистом інтересів українських автовиробників, яких насправді фактично не існувало. Тепер же влада залізла в кишені українців, прикриваючись війною. Ніби пересічні краяни не втратили по зарплатах, підвищених цінах на продукти, зростанням плати за комірне і масове безробіття.

офіційний калькулято розмитнення авто

Якщо без автівки можна якось обійтися, хоч це і не розкіш, а елементарна потреба в пересуванні, то експерименти уряду Шмигаля з пальним – і як наслідок – дефіцит та гігантські черги.

Якщо говорити лаконічно і без емоцій – Кабмін  важко справлявся із своєю роботою у цьому питанні у травні-червні. Як це було і чому вдалося вирівняти ситуацію в кращу сторону – читайте у нашому матеріалі.

Зрозуміло, що під час військових дій руйнується інфраструктура, зазнають змін логістичні зв’язки, знецінюється національна валюта, на території країни, де тривають бойові дії.

 Українські топ-чиновники у питанні вирішення проблеми з пальним діяли дещо однобоко, порівняно з військовим командуванням, яке досі зберігає найвищий рівень довіри через свою майстерність у захисті держави. 

Чуючи заяви цивілізованих країн про можливий повномасштабний напад росії на Україну з осені минулого року, у нас не формувався стратегічний запас пального, як це показали подальші події, не була вироблена відносно безпечна логістика із його забезпечення, не готувалось законодавче поле тощо. 

У перші місяці активної фази війни, склалось враження, головне було, щоб влада не заважала вижити українцям, як це вже ми пережили у 90-х минулого століття.

Ринок пального жив своїм життям. Ворог знищував нафтобази, економіка трималась дивом завдяки міжнародній підтримці. Тому не дивно, що  почала зростати ціна пального на АЗС. 

У перший день активної фази війни – 24 лютого –  ціни на пальне мережі ОККО всі види палива подорожчали на 50 копійок за літр: А-92 – до 29,99 грн/л, А-95 – до 30,99 грн/л, дизпаливо – до 29,99 грн/л. WOG підняла ціни на 40 копійок за літр: бензин А-92 і дизпаливо на станціях мережі подорожчали до 29,89 грн/л, бензин А-95 – до 30,89 грн/л”. Нині про такі ціни можна лише мріяти, повідомляла Економічна правда

18 березня офіційний сайт Міністерства економіки повідомив, що ціни на пальне в Україні знизяться завдяки законопроекту про скасування акцизу на пальне та зниження ставки ПДВ з 20% до 7%

Мовляв, відтепер дизпаливо коштуватиме на 5 грн дешевше – зниження з 44,90 до 39,96 грн за літр. Бензин – на понад 7 грн дешевше – зниження з 43,52 до 35,76 грн за літр. “Це відбулося завдяки вчасно ухваленим рішенням Урядом та Парламентом. Верховна Рада ухвалила урядовий законопроєкт про скасування акцизу на пальне та зниження ставки ПДВ з 20% до 7%. Таким чином, ми досягаємо балансу, коли за рахунок радикального зниження податків ціна знижується. Завдяки цьому зможемо акумулювати достатньо ресурсів для проведення посівної кампанії та перевезення критично необхідних вантажів, в тому числі продуктів харчування. Доступне пальне дозволить активувати низку економічних процесів, які наблизять Україну до перемоги”, – йшлося в повідомленні Міністерства економіки України

Але доступного пального українці так і не дочекались. Наступного тижня, 26 березня, український уряд прийняв постанову, яка регламентувала, що ціна на “преміальне паливо” не може більш ніж на 5% перевищувати ціни звичайного.

Прем’єр-міністру України Денису Шмигалю піарники написали у його Telegram-каналі: “Сьогодні Уряд зробив ще один крок для стабілізації паливного ринку. Прийнято постанову, яка регламентує, що ціна на так зване “преміальне пальне” не може більш ніж на 5% перевищувати ціни звичайного пального. Таким чином ми нівелюємо можливість для деяких АЗС ставити необґрунтовано високі ціни.  Важливо, що сьогоднішня ціна дозволяє паливним компаніям отримувати справедливу маржу, а значить продовжувати працювати”, – йдеться у телеграм-каналі прем’єр-міністр України Дениса Шмигаля.

Такий собі соціалізм дешевих обіцянок. Влада намагалась сподобатись людям з допомогою піару. І якщо такий метод з горем пополам працює під час виборчих перегонів, то у час війни – лише конкретні справи. А справи у нас були кепські.

Як відомо, до початку активної фази війни значні обсяги пального в Україну постачалися з Росії і Білорусі. Це було і за часів президентства Порошенка. Суттєво не змінилось і за Зеленського.  2 квітня російські окупанти знищили єдиний великий нафтопереробний завод України в Кременчуку Полтавської області. Загалом, у перші тижні війни, постраждали півтора десятка нафтобаз. Цілком логічно, що згодом в останній тиждень квітня, в Україні почався тотальний дефіцит пального на АЗС. 

Директор ТОВ «Консалтингова група А-95» Сергій Куюн в інтерв’ю ВВС іншої думки. Він  розповів, що на нафтобазах, які бомбили окупанти з початку війни по всій Україні, майже не було палива. “На атакованих базах не було особливих запасів нафтопродуктів. Український ринок давно працює з коліс”, – зазначив він. Експерт пояснює, що через те, що пальне було дороге, і ніхто не хотів заморожувати великі обігові кошти на цих запасах, їх ніхто особливо і не робив. Крім того,  ринок нібито був готовий до атаки на нафтобази. “Ці атаки ні на що не вплинуть”, – сказав експерт 3 квітня. Він також зазначив, що розбомблені нафтобази не вплинуть і на постачання пального в майбутньому, оскільки учасники ринку не мають зобов’язань формувати якісь запаси.

Як виявилось, насправді, влипнуло. Дефіцит був шалений і вимірювався кілометривими чергами із багатогодинними чергами.

«Розрулило» ситуацію те, що українці підприємливі і за короткий проміжок часу  виправили ситуацію. Про це згодом. 

У червні обмеження на відпуск пального пом’якшились до 20-30 літрів у бак. Нині це вже історія. Але як тоді було складно. Автор цих рядків пам’ятає  поїздку з волонтерами до столиці і назад, коли за всю дорогу у майже тисячу кілометрів, ми зуміли лише один раз заправитись аж у Рівенській області на зворотньому шляху.

На видачу пального в пластикову тару, щоб пришвидшити рух черги, ніхто особливо не звертав уваги. Переживали лише керівники АЗС, щоб їх не звільнили з роботи через такі фото.

Лише через три місяці ситуація кардинально змінилась. Як? Станом на липень минулого року дизпальне імпортувала 71 компанія, у липні цього року – 355. Про це розповідає директор Консалтингової групи А-95 Сергій Куюн. “355 імпортерів ДП у липні! Це у п’ять разів більше, ніж рік тому“, – зазначив він. При цьому, експерт звернув увагу, що ринок скоротився на 30-40% “А заправних станцій менше не стало. Хтось має піти”, – вважає Куюн. На його думку, ситуація що склалася, на перший погляд виглядає сприятливою для споживача, оскільки ціни падають. “Справжня паливна навала внаслідок стимулювання з боку уряду вже призвела до знищення будь-яких заробітків у гурті, а наразі ця заруба поглинає роздріб. Такий був план й він спрацював – країна з пальним, ціни падають”, – зазначив він. Проте, за словами експерта, це проблема має дві сторони. “Не факт, що споживач та країна виграють від цього свята конкуренції. Очікуємо боїв без правил – збільшення обсягів низькоякісного пального, повернення податкових схем тощо. Треба готуватись до цього й уряду”, – підкреслив він.

Його слова підвереджує логіст Ірина однієї з національних мереж, яка зараз мешкає в Тернополі і займається оперативним заповненням потреб на паливному ринку

  • Весною, на початку літа я хапалась за будь-яку можливість провести операцію. Це мій заробіток. До 24 лютого вигідно було займатись великими гуртовими партіями. А весною було за щастя «прокрутити» хоча б кілька операцій, щоб можна було оплатити за квартиру і купити продуктів. Адже тоді були величезні проблеми з доставкою, транспортом, водіями. Для прикладу, одна фура задовільняє потребу заправки на 3-4 години інтенсивного продажу. В травні, бувало, я могла дістати для однієї АЗС лише дві фури на тиждень, а потреба – 35-40. Сьогодні ринок доволі оперативно пристосувався до військового стану  і насичений паливно-мастильними матеріалами. Черг не має, бо заправитись можна на будь-якій АЗС. А в травні ми не могли обслужити клієнтів із нашими бонусними паливними картками. Що ми пережили – не побажаєш ворогу.

Начальник управління розвитку інфраструктури та дорожнього господарства ТОВА Михайло Олійник розповів, що у питанні забезпеченням пальним нашого регіону пріоритетом був транспорт сфери критичної інфраструктури. Сюди належать автомобілі екстрених служб, охорони здоров’я, ДСНС, правоохоронних органів, підприємств, які здійснюють обслуговування міста та аграрного сектору. В першу чергу, необхідно було визначити обсяги споживання, з врахуванням тих резервів, які були в наявності. Адже, наприклад, сільськогосподарські підприємства, особливо великі, традиційно, закуповують пальне заздалегідь. Як правило, з випередженням на сезон. Тому більшість з них мали достатні запаси, щоб розпочати весняно-польові роботи. Аграрії, які мали додаткову потребу, подавали у військову адміністрацію дані щодо необхідної кількості пального для проведення посівних робіт. Ми в ручному режимі координували цю роботу. Зокрема, вели перемовини з операторами щодо забезпечення підприємств, які формують продовольчу безпеку країни. Комунальний транспорт та перевізники працювали у звичному режимі. Міжміські перевезення виконувалися в повному обсязі. Труднощі були лише у двох напрямках – Підволочиському та Збаразькому. Це було пов’язано не лише з відсутністю пального, а й з низьким пасажиропотоком. Втім, ми організували роботу таким чином, щоб перевізники здійснювали щонайменше два-три рейси – до початку робочого дня та по завершенні. Так жилеті області, які працюють в обласному центрі, але проживають за його межами, могли дістатися на роботу. Транспорт критичної інфраструктури міг заправитися з допомогою талонів на пальне. Їх підприємства могли безперешкодно придбати, відповідно до потреб. Для обслуговування критичної інфраструктури оператори повинні були мати на станціях резерв пального. 

Фотоскрін із https://index.minfin.com.ua/ua/markets/fuel/

Раніше, до початку активної фази війни, основними причинами здорожчання пального були високі ціни на ринку нафти. Основний ризик зростання цін на пальне – це висока волатильність валютного курсу. Про це повідомив директор енергетичних програм Центру Разумкова Володимир Омельченко під час інформаційного телемарафону. “На сьогодні основний ризик – це саме валютний курс. Якщо до цього високим ризиком були ціни на ринку нафти й нафтопродуктів, то зараз це курс валют, який сьогодні в Україні дуже волатильний”, – розповів він.

21 липня Нацбанк України підвищив офіційний курс гривні на 25% – до 36,57 грн/дол. Відповідно відбулось й подорожчання валюти відносно гривні. Доходило до 42 гривень за долар. Сьогодні спекулятивний курс вдалось заспокоїти і курс долара щодо гривні 39 гривень за долар.

Про якість

За шість місяців 2022 року Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужба) здійснила 541 перевірку мереж АЗС, у 73,4% випадків з яких знайшла порушення державної дисципліни цін і наклала штрафів майже на 21 млн гривень, повідомили у Держпродспоживслужбі. Зокрема за цей час було здійснено 4 планові перевірки, 23 позапланові за зверненням фізичних осіб і 514 за дорученням прем’єр-міністра від 8 травня ц.р.. «За результатами перевірок винесено 296 рішень про застосовування адміністративно-господарських санкцій на суму 20 мільйонів 713 тисяч 356  гривень і складено 155 приписів про усунення порушень», – повідомила заступник голови Держпродспоживслужби Ольга Шевченко.

Перспективи
Пальне подорожчає. Чиновники хочу знову ж таки наповнити бюджет за рахунок споживачів. 14 серпня Кабмін вніс до Верховної Ради законопроект про скасування пільгового оподаткування на пальне. Про це заявив народний депутат від партії “Голос” Ярослав Железняк у телеграмі.

” Уряд вніс до Ради законопроект про скасування пільгового оподаткування на пальне. Тексту ще немає, але, за моєю інформацією, там буде повернення акцизного збору для всіх видів палива без виключення”, – наголосив він. За словами депутата, невідомо, чи є у фінальному тексті законопроєкту повернення ПДВ на пальне із 7% до 20%.
Ми побудували з нуля новий ринок палива, це перша перемога в цій війні

Україна після початку повномасштабної війни з Росією змогла за 3 місяці збудувати новий ринок палива. Це зробив приватний бізнес. Чиновники традиційно не заважали у критичний момент.
“Можна констатувати, що кризу ми пройшли і пройшли дуже гідно. Те, що відбулось на паливному ринку – це перша суттєва перемога України в цій війні. Ми побудували фактично з нуля новий ринок, оскільки після початку війни ми втратили 100% наших джерел постачання, які припадали на Росію, Білорусь, море, наші нафтопереробні заводи”, – зазначив в ефірі Еспресо сказав директор консалтингової групи “А-95” Сергій Куюн.  За словами експерта, за три місяці галузь і дії уряду дозволили розвернути ринок на 180 градусів і забезпечити постачання пального всіх марок з Європи.