У новинних стрічках 5 найпопулярніших онлайн-медіа Тернопільщини політична джинса, в середньому, займає трохи понад 1% контенту. Комерційна джинса склала 2% матеріалів, а неналежно маркованої реклами на сайтах було трохи більше 3%. Відвертої контрагітації в моніторинговий період в новинних стрічках не публікували. Такими є результати моніторингу ІМІ з 4 по 8 вересня. Всього на наявність політичної та комерційної джинси і її замовників, контрагітації і неналежно маркованої реклами перевірили 669 новин на сайтах «0352.ua», «20 хвилин/RIA+», «Тернополяни», «Терен» і «Перший онлайн». Саме ці регіональні ресурси мають найбільше переглядів, відповідно до результатів сайту «Similarweb» за червень-серпень 2023 року.
Неналежно маркована реклама і комерційна джинса
Почнемо з закону. Відповідно Закону «Про рекламу», «інформаційний, авторський чи редакційний матеріал, в якому привертається увага до конкретної особи/товару та який формує/підтримує обізнаність/інтерес глядачів (слухачів, читачів) щодо цих особи/товару, є рекламою і має бути вміщений під рубрикою “Реклама” чи “На правах реклами”». У жодному із проаналізованих медіа цієї вимоги не дотрималися. Щоправда, варто зазначити, що рекламні тексти, зазвичай, все ж позначають або виносять в окрему рубрику. Так, наприклад, на сайті «20 хвилин/RIA+», «Терен» і «0352.ua» для цього є рубрика «Новини компаній». Тож, усі випадки, коли рекламні тексти були в цих рубриках, ми віднесли до неналежної маркованої реклами. У «0352.ua» із 230 матеріалів було 12, або 5% неналежно маркованої реклами, у «20 хвилин/RIA+» – 5 із 121, або 4% від загальної кількості новин, на «Терені» – 4 із 92, або 4,4 % публікацій.
До комерційної джинси ми відносили рекламні тексти, які взагалі ніяк не марковані чи потрапили у невідповідну рубрику. Як, наприклад, у «0352.ua» матеріал «Переверте слух в Оксфорд Медікал Тернопіль!» (так, з опискою в заголовку), опублікували в рубрику «Суспільство». Загалом за проаналізований період з комерційної джинси на сайті вийшов лише цей 1 матеріал, або 0,4% новин.
«20 хвилин/RIA+» розмістили два тексти «Діагностика, тюнінг та детейлінг у Тернополі: зміни, що роблять ваше авто ще кращим (партнерський проєкт)» і «Дитяча стоматологія Тернопіль: з любов’ю до дітей (партнерський проєкт)», які помістили в рубрику «Огляди». Хоча оглядів як таких ці тексти не містять, це відверто копірайтерська робота, де кожна компанія розповідає про свої переваги і подає контактні дані. Зрештою, у цю ж рубрику йдуть тексти геть іншого штибу, на кшталт «Головко узяв понад мільйон, а заступники – по 800 тисяч: які зарплати у працівників обласної ради?» чи «Будинок залізничників у Тернополі шукає нового власника – за 67 млн: ми дізналися деталі», тож явно відрізняються і за формою подачі, і за змістом. За підсумком, показник комерційної джинси у видання становить 1,7%.
На сайті «Тернополяни» рубрик «Новини компаній», «Промо» чи «Партнерський проєкт» немає. Тут рекламні тексти потрапляють у «Бізнес та фінанси». Тож, серед бізнесових новин ми знайшли такі: «Вибір квадрокоптера: ключові аспекти», «Найкращі виграшні слоти в онлайн казино: ігри, на які варто зважитися». Також у стрічці були новини, скільки мережа Трухи передала коштів на ЗСУ. Загалом за вказаний період ми нарахували 9 текстів, які можна віднести до комерційної джинси. Це – 5,2% з 172 новинних матеріалів.
На сайті «Перший онлайн» також немає рубрик для розміщення рекламних матеріалів, та й, загалом, у новинній стрічці, якщо її повністю розгорнути, окремі рубрики ніяк не підсвічують. Тож, обидва рекламні тексти «Як навчитися грати в ігрові автомати онлайн» і «Все, що потрібно знати про телевізори Samsung» мали ознаки комерційної замовності.
Таким чином, неналежно маркованої реклами у новинних стрічках найпопулярніших сайтів Тернопільщини – 21 текст із 669 проаналізованих, а це, як кажуть, в середньому по палаті, 3%. Кількість комерційної джинси в онлайн-медіа склала 2%, або 14 матеріалів.
Політична джинса
Під час моніторингу ми не виявили політичної джинси у трьох медіа з п’яти: 0352.ua, «20 хвилин/RIA+» і «Перший онлайн». Загалом до політичної джинси потрапили 7 матеріалів, або трохи більше 1% з 669 проаналізованих текстів.
Так, на сайті «Терен» до матеріалів з ознаками політичної замовності ми віднесли два матеріали. У першому тексті «Волонтери з Тернопільщини доставили допомогу воїнам на Донеччину» вже на фото зробили акцент на першому заступнику голови Тернопільської облради Володимирові Болєщуку і депутатці облради та волонтерці Наталії Онишків. Другий текст із цієї категорії – «Захисник подякував за допомогу своїй бригаді волонтерці і депутатці з Тернопільщини» – зроблений із фейсбук-допису бійця ЗСУ Геннадія Бутенка про депутатку Тернопільської облради і волонтерку Аллу Стечишин. В матеріалі йдеться про те, як військовий «був приємно вражений її діяльністю та реальною допомогою, яку вона вже встигла надати третій штурмовій бригаді, де служить захисник». Загалом, ці тексти склали 2,2% матеріалів із ознаками замовності від загальної кількості новин на сайті.
На «Тернополянах» зі 172 текстів п’ять, або 3%, також мали ознаки політичної замовності. З них два – про Кличка, який спершу «домовився з німецькими партнерами про відновлення аеропорту «Київ»», а тоді «побував у військовій частині, яка отримує допомогу з бюджету Києва». Ще одна новина також безпосередньо має стосунок до партії очільника столиці, хоча й незрозуміло, який – до Тернополя та області: «Справжня причина обшуків у в.о мера Чернігова Ломако – тиск на місцеве самоврядування, – заява УДАРу».
Не надто інформативною і суспільно важливою є і новина про те, як «Чиновники з Тернопільщини поїхали на підмогу у Херсонську область (фото)», в якій йдеться про двох працівників Шумської міськради, які «були у відрядженні у Херсоні… документуванні наслідків підтоплення житлових будинків, що виникли внаслідок підриву греблі Каховської ГЕС… здійснювали опис завданих збитків через обстріли».
Що стосується замовників політичної джинси, то замовниками у двох випадках є політики всеукраїнського рівня (28,57%), в 1 випадку – партія (14,29%), у 3 випадках – представники місцевої влади та чиновники (42,86%). Ще 1 випадок ми віднесли до категорії «інше» (14,29%). Це текст «Андрій Ярема, Юрій Ханін та Ігор Гуда відвідали з допомогою українських військових». Здавалося б, усі вони представлені в тексті як підприємці, однак матеріали з аналогічним заголовком вдалося знайти ще на кількох сайтах ( які не потрапили під моніторинг), що можна вважати ознакою його замовності.
Нагадаємо, в жовтні 2020 року, якраз напередодні парламентських виборів, ми аналізували 10 найпопулярніших онлайн-медіа Тернопільщини на предмет політичної джинси. Тоді усі 5 медій, про які йшлося вище, також потрапили під перевірку. Тоді відвертої політичної джинси було 0,7% від усіх новинних матеріалів, проаналізованих у ЗМІ, у той час, як неналежно маркованих – 12%, тобто, кожен дев’ятий текст не був позначений як політична агітація.
Ірина Небесна, регіональна представниця Інституту масової інформації у Тернопільській області
Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО «Інститут масової інформації» та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.
Головне зображення: pexels