Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wp-embed-facebook domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/ochevydetste/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121
Очевидець.Медіа Новини –
19.04.2025
На що звернути увагу директору школи щоб подолати вимушені освітні втрати учнів у часі війни? фото https://www.rbc.ua/

На що звернути увагу директору школи щоб подолати вимушені освітні втрати учнів у часі війни?

Такою була тема онлайн зустрічі з керівниками шкіл області, організована 24 квітня управлінням Державної служби якості освіти у Тернопільській області. Починаючи з 2020 року Державною службою якості освіти України та її територіальними органами системно вивчається питання стану забезпечення якості освітнього процесу в умовах дистанційного навчання або з використанням його технологій, спричиненого спочатку пандемією Covid-19, а пізніше війною. На початках це були організаційні питання забезпечення такого формату навчання учнів. У 2023 році нагальною постає проблема подолання вимушених ймовірних освітніх втрат школярів. 19 квітня цього року, під час презентації проведеного у грудні 2022 – січні 2023 років за підтримки проєкту «Супровід урядових реформ в Україні» (SURGe), дослідження «Освіта під час війни», обговорювалася дана проблематика і шляхи її вирішення, що викликало чималий резонанс в освітньому середовищі. За словами Міністра освіти і науки України Оксена ЛІСОВОГО під час презентації дослідження: «Розвиток освіти прогнозується на десятиліття наперед. І особливо зараз, в умовах повномасштабної війни, наша країна має чітко розуміти, яким буде світ, аби відповідно реагувати і розробляти освітні стратегії на глобальному й локальному рівнях. Втім, є ще один, чи не найкритичніший, виклик, — це людський ресурс… Щоб ефективно працювати з усіма викликами, які постали перед освітою, необхідно отримувати вичерпні та об’єктивні аналітичні дані». В українській освіті потрібна стратегія компенсації освітніх втрат та надання реальної автономії закладам освіти у їх частковій компенсації.
Впродовж березня місяця цього року тривало вивчення питання якості організації освітнього процесу з використанням технологій дистанційного навчання у Тернопільській області. Участь у ньому 35% директорів шкіл області, 10% педагогічних працівників та 35% батьків учнів дають підстави визначити професійні та організаційні виклики, потреби з якими зіткнулися заклади освіти, напрацювати рекомендації, вирішення яких на місцях мінімізує освітні прогалини в навчанні.
Загальною позитивною тенденцією, виявленою в ході вивчення, є покращення безпекових умов навчання та праці в закладах загальної середньої освіти Тернопільської області при організації освітнього процесу за очною формою навчання. Станом на початок лютого 2023 року більше половини (63%) дітей в умовах війни не мали повноцінного фізичного доступу до освітнього процесу в очному форматі. Зріс рівень забезпечення комп’ютерами сільських шкіл.
Про наявність значних технічних обмежень щодо організації дистанційного навчання в синхронному режимі при змішаній формі свідчать низькі показники швидкості інтернету понад 100 Мбіт/с (18%) та рівень забезпеченості апаратними засобами навчання (63%). Середня швидкість підключення від 30 до 100 Мбіт/с переважає у 83% шкіл області. Її цілком достатньо, якщо ви збираєтеся користуватися електронною поштою, спілкуватися через Zoom або переглядати відео для невеликої родини, але не для школи, де є багато системотехнічних пристроїв. Основною перешкодою для якісної організації дистанційного навчання 30% опитаних педагогічних працівників називають ненадійне або повільне підключення до мережі Інтернет у закладі освіти.
Більше третини (40%) вчителів працюють переважно вдома на всіх рівнях здобуття освіти та змушені використовувати для проведення навчальних занять власні пристрої, збільшувати частку навчального часу для самостійного опрацювання матеріалів учнями в асинхронному режимі. 92% вчителів мають доступ до швидкісного інтернету вдома.
Суттєвою перешкодою організації ефективного віддаленого навчання є та, що сімейний бюджет 11,1% опитаних батьків не дозволяє придбати для своєї дитини засоби необхідні для дистанційного навчання (комп’ютер, швидкісний Інтернет). 76% батьків стверджують, що основним технічним засобом дитини для навчання у дистанційному навчанні є смартфон, приблизно 25% дітей ділить технічні засоби навчання з іншими членами родини.
Освітній процес в умовах дистанційного навчання продемонстрував недостатньо гнучкості, обмеженість у видах діяльності під час онлайн навчання, збільшення відповідальності самих школярів за результати навчання. У 50% закладів освіти були проведені заходи для батьків щодо особливостей підготовки до дистанційного навчання. Розклад навчальних занять за умов переходу на дистанційне навчання не змінювався у 38% закладів загальної середньої освіти. Гнучкість освітнього процесу забезпечувалася переважно за рахунок зменшення тривалості навчальних занять, третина закладів освіти змінювали годину початку навчальних занять та тривалість перерв у сторону їх зменшення, порушуючи при цьому Санітарний регламент.
При підготовці до нового 2023/2024 навчального року завдання забезпечення умов для повернення до очного навчання у безпекових регіонах України, яким є Тернопільська область, особливо у школах, що розташовані у сільській місцевості, забезпечення безпекових умов такого навчання є пріоритетом для засновників закладів освіти в громадах. Також, нагальною є потреба розробки стратегій адаптації освітнього процесу до роботи в умовах зміни режимів навчання, адаптивного гнучкого планування за умови налагодження тісної співпраці з батьками та їх своєчасного інформування.
Зміна форми навчання, перехід на дистанційне та змішане навчання, нестабільні умови організації освітнього процесу (повітряні тривоги, відключення електроенергії, перебої з інтернетом) вплинули на результати навчання учнів/учениць. Думка батьків і вчителів про те, як перехід на дистанційне навчання вплинув на результати навчання, дещо відрізняється. Половина опитаних батьків вважають, що результати навчання не зазнали змін, майже 80% вчителів переконані, що результати навчання значно (24%) та дещо погіршилися.
Було б неправильно думати, що тільки дистанційне навчання спричинює освітні втрати. Інші чинники призводять до втрат у результатах навчання учнів (втрати якості підготовки учнів). На думку вчителів тільки 4% учнів/учениці не зазнавали втрат навчального часу. З-поміж причин, чому діти не могли навчатися або самостійно опрацьовувати навчальний матеріал, опитані батьки учнів і учениць найчастіше вказують на хворобу (49%), відсутність інтернету, слабке його з’єднання (72%), відключення електроенергії (68%).
8 осіб вказали що причиною стала інвалідність дитини. Ситуація з організацією віддаленого навчання дітей з особливими освітніми потребами є такою, що вимагає змін. На думку вчителів, тільки 22% учнів/учениць з ООП відвідували заклади освіти, де працювали за шкільним комп’ютером, отримували допомогу асистента вчителя, логопеда. Тільки 35% педагогічних працівників адаптували навчальну програму, матеріали, домашні завдання під індивідуальні потреби, готували презентації та додатково розміщували всі наочні матеріали у Classroom. 27% педагогів налагоджували тісну взаємодію з асистентом вчителя.
Серед чинників, які негативно впливають на результати навчання в умовах дистанційного навчання, керівники шкіл та вчителі, батьки учнів насамперед називають відсутність «живого спілкування» між вчителями та учнями/ученицями (81%), невміння самостійно вчитися, зниження мотивації до навчання. Загальною тенденцією є та, що менше половини закладів освіти (за даними 44% опитаних директорів) використовують для навчання єдину освітню платформу.
За останній рік погіршився психологічний стан учнів. Майже вдвічі, порівняно з початком лютого 2022 року, збільшилася кількість дітей, які почуваються тривожно, напружено, у півтора рази більше дітей вказували на відчуття втоми. На 20% зменшилася кількість дітей, які почуваються в безпеці, спокійно, енергійно та щасливими.
Поки триває війна, завдання освітянської спільноти напрацювати єдині підходи до подолання освітніх прогалин учнів та формування політики компенсації ймовірних вимушених освітні втрати. Головне – надати закладам освіти розроблені та зрозумілі інструменти для проведення таких заходів.