21.11.2024
«Диво посеред війни» та відсутність контрагітації: як джинсують найпопулярніші медіа Тернопільщини

«Диво посеред війни» та відсутність контрагітації: як джинсують найпопулярніші медіа Тернопільщини

Найбільше політичної і комерційної джинси розміщує сайт «Тернополяни» —  фактично кожна 10 новина у них має ознаки замовності. Загалом же  у стрічках п’яти найпопулярніших онлайн-медіа Тернопільщини політична джинса, в середньому, займає 1,7% новин, комерційна – 2,8%, а неналежно маркована реклама – 0,6%. У порівнянні з минулим роком показник політичної та комерційної джинси виріс, а от неналежно маркованої реклами поменшало у майже 6 разів.

Такими є результати моніторингу, проведеного з 2 по 6 вересня 2024 року на сайтах «20 хвилин», «Терен», «Тернополяни», «0352.ua» та «Перший онлайн». Всього ми проаналізували 723 новини. У рамках моніторингу шукали матеріали, що є політичною чи комерційною джинсою, а також контрагітаційні тексти та неналежно марковану рекламу. До політичної джинси відносили матеріали, що формують позитивне ставлення до політиків або чиновників, хоча особливої інформаційної цінності не несуть, зате містять їхні емоційні висловлювання чи розповідають про їхні “досягнення”. Комерційною джинсою вважаємо рекламні тексти, що розміщують без відповідного маркування на рівні з новинами про життя громади, міста чи суспільно важливими новинами. А от якщо мінімальне позначення та відділення таких матеріалів від решти новин все ж було і рекламні рубрики зазначені у вихідних даних, їх рахували як неналежно марковану рекламу.

Політична джинса та контрагітація

За період моніторингу на жодному з обраних медіа ми не побачили контрагітаційних матеріалів. А от політичну джинсу опублікували 12 разів. Дев’ять з них, або 4,5% від загальної кількості новин у стрічці, з’явилися на сайті «Тернополяни». Шість з них стосувалися Тернопільської міськради та міського голови Сергія Надала. Наприклад, міський голова піарився на бюджетній допомозі військовим —  Тернопіль для ЗСУ: 6 вересня передали 10 тепловізорів для бійців 55 батальйону, – Сергій Надал і на дітях. Точніше, дитсадку, побудованому за кредитні кошти банку, який теж фігурував у тексті Оновлений термомодернізований дитсадок за 28 мільйонів гривень відкрили у Тернополі (ФОТО).

Такі ж новини опублікували і на «0352.ua».

Окремі медіа проілюстрували новини про дитсадок фотографією міського голови з дітьми. Джерело: скрін з сайту 0352.ua

У текстах про термомодернізацію, зокрема, постійно цитували міського голову Сергія Надала, навіть додаючи, як в “0352.ua”, що коментує він “з гордістю”.

Загалом на сайті “0352.ua” вийшли два матеріали з ознаками політичної замовності, або майже 1% від загальної кількості їхніх новин. Йшлося знову про допомогу військовим — Тернопіль для ЗСУ: Міська рада Тернополя передає 162 дрони та мультикоптера нашим захисникам – Сергій Надал та дітей — Диво посеред війни: у Тернопільській громаді відкрили повністю термомодернізований дитячий садок.

Новина про 162 дрони для ЗСУ, що їх міська рада Тернополя придбала за бюджетні кошти, опинилася у рубриці «Суспільство». Джерело: скрін з сайту 0352.ua

У новинах про дрони, які дублюються на кількох сайтах, також ідентичні коментарі мера, що завершуються словами: “Слава Україні! “, — заявив Сергій Надал”.

До слова, про «диво» також написало далеко не одне місцеве медіа.

Текст про відкриття термомодернізованого дитсадка як про «диво посеред війни» опублікували на багатьох місцевих медіа. Джерело: скрін з пошуковика Google

Текст про дитсадок опублікували також і на сайті “Перший онлайн”. Окремо відзначимо, що «20 хвилин» усі рекламні тексти, і політичні, в тому числі, про передачу дронів та відкриття диво-дитсадка, і комерційні, – маркує словом «Реклама», яке чітко видно перед прочитанням матеріалу. Навіть якщо у стрічці вони позначені як «Новини компаній» чи «Пресслужба», при переході на сторінку новини вказано, що це саме  реклама.

Політична реклама на «20 хвилин» має відповідне маркування. Джерело: скрін з сайту te.20minut.ua

Джинса партійна та від нардепів

Джинсували також і нардепи. Зокрема, два таких матеріали вийшли на сайті “Тернополяни”. Піарились народні депутати, родом із Тернопільщини: Микола Люшняк від депутатської групи “Довіра” та Андрій Богданець зі “Слуги народу”: «Це важливий крок у нарощенні наших сил оборони», – Микола Люшняк про створення Сил безпілотних систем ЗСУ, Нардеп з Тернополя Богданець назвав законопроєкт про підвищення податків несправедливим та незбалансованим.

Зокрема, “слуга народу” Богданець у своєму дописі у фб, з якого і зробили новину, протиставляв “чорний бізнес і іноземні транснаціональні компанії”, які “будуть «пухнути» від прибутків”, та громадян і український бізнес, які “й далі затягуватимуть паски”.

Новину про Богданця зробили з його допису у Фейсбуці. Джерело: скрін із сайту ternopoliany.te.ua

Натомість новина про Миколу Люшняка звелася до того, що нардеп “вважає, що ухвалений законопроєкт дозволить суттєво наростити спроможності ЗСУ щодо використання безпілотних і роботизованих повітряних, морських та наземних систем” та його розповіді про командира одного з батальйонів, якого пан Люшняк із “колегами-очільниками громад з Тернопільщини” підтримують “у його діяльності”.

У новині про Люшняка розповідають про те, як він підтримує одного з командирів. Джерело: скрін з сайту ternopoliany.te.ua

На сайті “Тернополяни” опублікували ще одну політичну джинсу від партії “Удар” —  Вимагаємо від влади зняти політичну облогу Чернігова, — заява “Удару”.

Новина про те, що “5 вересня Чернігівську міську раду вкотре заблокували озброєні силовики. Застосували силу та паралізували роботу всіх структурних підрозділів, зокрема тих, які займаються забезпеченням ЗСУ, підготовкою Чернігова до опалювального сезону”, зрештою, зводилася до того, що в Чернігові “борють” демократію. Зокрема, саме це слово — “демократія” — ключове у цій новині, воно є чи не в кожному абзаці. При чому тут Тернопіль і його громада, в замовному матеріалі не пояснювалось.

У новині від “Удару” слово “демократія” повторюється майже в кожному абзаці. Джерело: скрін з сайту ternopoliany.te.ua

Люшняк та «Удар», між іншим, потрапили на сайті у рубрику «Політика», бо інших джинсовиків відправили у рубрику «Життя».

До слова, на сайті «Терен» впродовж 2-6 вересня 2024 року у новинних стрічках політичної джинси не було.

Комерційна джинса та неналежно маркована реклама

У частині 3 статті 9 Закону «Про рекламу» чітко вказано, що «інформаційний, авторський чи редакційний матеріал, в якому привертається увага до конкретної особи чи товару, який формує або підтримує обізнаність та інтерес глядачів щодо цих особи чи товару та який розповсюджується за грошову чи іншу винагороду, повинен ідентифікуватися як реклама з дотриманням вимог цього Закону з використанням слова “реклама”». Однак чимало видань неначе вогню бояться цього слова, тож, рекламні матеріали часто поміщають у рубрики «Новини компаній», «Промо» та інші, які начебто й натякають на те, що матеріал є рекламним, однак прямо про це таки не кажуть. Часто про це вказано у «підвалі» ресурсів. Як, наприклад, на сайті «0352.ua».

На «0352.ua» вказано, як тут маркують рекламні тексти. Однак періодично не дотримуються цього. Джерело: скрін з сайту www.0352.ua

Таких випадків неналежно маркованої реклами під час моніторингу було чотири, або 0,55% від загальної кількості новин на проаналізованих медіа. Всі їх опублікував сайт «0352.ua». Це, наприклад, тексти Фурнітура для відкатних воріт як спосіб організації механізму відкату або Інвестиція у Тбілісі: місто краси та можливостей.

Новини з ознаками комерційної замовності публікували на сайті «Тернополяни» – 13 матеріалів, або 6,4% від загальної кількості новин на сайті. Тут їх розміщують у рубриці «Бізнес і фінанси»: Діагностика дисплазії шийки матки: ПАП-тест, кольпоскопія та біопсія, Вживані ноутбуки з Європи – якість за доступною ціною та інші.

П’ять матеріалів із ознаками комерційної замовності опублікував сайт «Перший онлайн». Тут варто зауважити, що новини в стрічці не мають конкретних рубрик, як і рекламні тексти. Із 109 новин у стрічці  комерційної джинси було 4,6%, як, наприклад, Вибір металевих сейфів для захисту документів, коштовностей та зброї або Все про віскі: історія створення напою, головні складові, особливості приготування. Наприкінці останнього тексту видно, що його розмістили у рубрику «Цікаво».

Також комерційну джинсу публікував і сайт «0352.ua», на кшалт, Де найсучасніші методи лікування варикозу у Тернополі?, яка потрапила до рубрики «Суспільство».

«Терен» без рубрики розмістив матеріал На полях Тернопільщини збирають сою (відео). При чому, вже в ліді вказано, що матеріал — не про збір врожаю в регіоні, а про те, як це відбувається «на відділенні “Синява” ПАП “Агропродсервіс”». Водночас, заради справедливості, зауважимо, що комерційна джинса про ПАП «Агропродсервіс» на «Терені» має стосунок до нардепа Івана Чайківського, який значиться засновником підприємства і який має безпосереднє відношення і до самого медіа.

У новині про збір врожаю сої в області насправді йдеться про успіхи в роботі конкретного аграрного підприємства. Джерело: скрін з сайту teren.in.ua

У підсумку, комерційної джинси на «Терені» було трохи більше 1%, а на «0352.ua» – 0,5% від усієї кількості новин у їхніх стрічках. Зовсім не було комерційної джинси на сайті “20 хвилин”.

Замість висновку

Попри те, що наразі далеко не передвиборчий сезон, окремі політики все ж не втрачають нагоди нагадати про себе і свої досягнення потенційним виборцям, замовляючи джинсу в регіональних медіа. Це, зокрема, міський голова Тернополя Сергій Надал, нардепи Микола Люшняк та Андрій Богданець та партія “Удар”. Також існує проблема із маркуванням комерційної реклами, попри чіткі вказівки закону. Однак є й приємні зрушення, коли окремі медіа починають вказувати, що тексти на сайті є рекламою, навіть якщо це повідомлення пресслужби міської ради.

 

Ірина Небесна, регіональна представниця Інституту масової інформації у Тернопільській області

Головне зображення: pexels.com

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО «Інститут масової інформації» та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.