24.04.2024
Водії чи пішоходи на колесах: чим небезпечні електросамокати і чому вони досі поза законом? Фото:https://cukr.city/city/2022/elektrosamokat-sumy/

Водії чи пішоходи на колесах: чим небезпечні електросамокати і чому вони досі поза законом?

Для когось електросамокат – це засіб пересування, а для когось – розвага. Проте такі розваги часто закінчуються травмуванням як для водія самокату, так і для пішоходів. Напевно, більшості доводилося бачити, як користувачі самокатів їздять по двоє, а то й по троє, за його кермом бувають діти, люди у нетверезому стані.  Вони рухаються і по проїжджій частині, і пішохідних доріжках.

У Тернополі прокат електросамокатів працює два роки, проте лише цього тижня у міській раді затвердили правила користування цим видом транспорту. Чи змінить це ситуацію, читайте у матеріалі.

Самокати є, правил немає

У Тернополі значно побільшало електросамокатів: їх беруть і на прокат, і купують для власного користування. Бо це зручно і економить час, пояснюють користувачі. У той же час зросла і кількість конфліктів за участі нового транспорту, а шалена швидкість та їзда тротуарами неабияк лякають пішоходів.

На жаль, вплинути на ситуацію не так просто, як і притягнути до відповідальності таких кермувальників. Виявляється, на законодавчому рівні ще немає навіть згадки про таких учасників дорожнього руху, як водії електросамокатів. І відповідно немає жодних вказівок, де їм рухатися можна, а де заборонено, немає визначених  їхніх прав та обов’язків. Тож виходить, що фізично цей транспорт є, а в законі його немає.

«Законодавство України визначає термін «механічний транспортний засіб» і «транспортний засіб». Правилами дорожнього руху України визначено, що термін механічний транспортний засіб — поширюється на трактори, самохідні машини і механізми, а також тролейбуси та транспортні засоби з електродвигуном потужністю понад 3 кВт. Поряд з цим, у правилах також зазначено, що транспортний засіб – це пристрій, призначений для перевезення людей і (або) вантажу, а також встановленого на ньому спеціального обладнання чи механізмів. У Кодексі України про адміністративні правопорушення зазначено, що під транспортними засобами слід розуміти всі види автомобілів, трактори та інші самохідні машини, трамваї і тролейбуси, а також мотоцикли та інші транспортні засоби, – коментує адвокат Михайло Самуляк. – Виходячи з вищенаведеного, можна зробити висновок, що електросамокат є «транспортним засобом», якщо він обладнаний електродвигуном потужністю понад 3 кВт, то такий електросамокат можна віднести до «механічних транспортних засобів».  Хоча варто сказати, що це є виключно моя точка зору, яка викликає чимало дискусій в середовищі юристів».

Експерт додає, що судова практика про притягнення до відповідальності водіїв електросамокатів – різна.  «Наприклад, Київський апеляційний суд у справі №761/31629/20 зробив свій висновок, що електросамокат є транспортним засобом, а тому у разі порушення Правил дорожнього руху України, його водій підлягає притягненню до відповідальності», – каже Михайло Самуляк.

У той же час суд міста Вінниці не визнав електросамокат транспортним засобом. А згідно Єдиного реєстру судових рішень за минулий рік було зафіксовано 3 кримінальні та 16 адміністративних справи, пов’язаних з дорожньо-транспортними пригодами на електричних самокатах.

Така колізія виникла через те, що у Верховній Раді досі не врегулювали новий вид транспорту. Це парламентарі намагалися зробити ще у лютому 2020 року (до появи сервісів), зареєструвавши декілька законопроектів – №5731 та №5732, та минулого року – документ 5479.  Проте віз, як то кажуть, і досі там.

В Україні за Правила дорожнього руху відповідальний Кабінет міністрів. Щойно електросамокати потраплять у законодавче поле, уряд зможе детально регламентувати роботу самокатів.

Як і де їздити на електросамокаті у Тернополі?

Але поки справи еклектросамокатні в Раді на паузі, легалізувати хоч якимось чином цей вид транспорту намагаються на місцях.

Зокрема, у Львові ще влітку минулого року затвердили правила користування електросамокатами. Там дозволили рухатись по тротуарах, пішохідних доріжках, у парках, скверах та на паркувальних майданчиках на електросамокатах, але тільки зі швидкістю до 5 км/годину.

У Хмельницькому таке рішення прийняли у вересні цьогоріч. Згідно зі запропонованим набором правил, водії електросамокатів, які досягли 16-річного віку, можуть їздити виключно на велосипедних доріжках і велосмугах зі швидкістю до 20 км/год. Якщо велодоріжки і велосмуги немає – рухатись по правій смузі проїжджої частини.

Щодо Тернополя, то наше видання ще на початку вересня направляло запит у міську раду, а також намагалося отримати усний коментар у мерії з приводу правил користування електросамокатів у місті, проте нам відповідали, що коментуватимуть лише після прийняття самих правил. Отож, два роки поспіль у нашому місті надавали дозвіл роботи компаніям, які здають елетросамокати в оренду, проте правила спромоглися видати аж цьогоріч. Відповідна інформація з’явилася на сайті міської ради.

У свіжих правилах передбачено, що використання персональних легких електричних транспортних засобів дозволяється особам, які досягли 16-річного віку – виключно на велосипедних доріжках/велосмугах та за умови дотримання швидкісного режиму до 20 км/год.

Дітям до 10 років дозволяється використання персональних легких електричних транспортних засобів тільки у супроводі дорослих, а особам з 10 до 16 років дозволяється самостійно використовувати персональні легкі електричні транспортні засоби – виключно на тротуарах, пішохідних доріжках, за умови дотримання швидкісного режиму до 5 км/год.

Використовувати персональний легкий електричний транспортний засіб на вулично-дорожній мережі можна за умови, що він обладнаний звуковим сигналом та світлоповертачами, а у темну пору доби – з увімкненим ліхтарем (фарою) та виділивши себе за допомогою світлоповертальних елементів, що закріплюються на зовнішньому одязі або в інший спосіб.

Поліція розводить руками

Правила є, проте чи змінить це ситуацію загалом? Очевидно, що наразі ні, адже на законодавчому рівні кермувальники електросамокатів не мають юридичного статусу: вони не водії і в той же час не пішоходи. На цю ситуацію також нарікають у патрульній поліції Тернопільщини, бо інцидентів з кермувальниками електросамокатів не меншає.

«У Тернополі чоловік на електросамокаті збив пішохода», «У Тернополі через невправну їзду осіб на електросамокатах та велосипедах страждають перехожі» – подібні новини час від часу повідомляють правоохоронці. І, можливо, їх би було більше, проте не всі постраждалі звертаються до правоохоронних органів та пишуть заяви на кермувальників електросамокатів.

«Стосовно кількості ДТП за участю цих учасників дорожнього руху, то ми можемо стверджувати про те, що вони, на жаль, є, і такі порушення ПДР закінчуються травмуванням людей. Окремої статистики стосовно цієї категорії кермувальників ми не маємо, – коментують у прес-службі патрульної поліції. –  На жаль, були прецеденти, коли дитина, тобто неповнолітня особа, на самокаті наїхала на іншу дитину-пішохода. Були випадки, коли обидві особи їхали на електросамокатах і вчинили ДТП. В даному випадку до відповідальності будуть притягатися батьки.

Шкода, але всі ми спостерігаємо ситуації, коли люди на самокатах їздять безконтрольно, там де їм зручно: треба по тротуарі – по тротуарі, треба по дорозі – то по дорозі. І по двоє, і по троє, і з маленькими дітьми і без шоломів. Зважаючи на швидкість, яку вони розганяють – 30-40 км за годину, не використовують жодних засобів пасивної безпеки, тримаючись лише один за одного та їдучи по нерівних тротуарах або десь по вибоїнах, розуміємо, що ситуація дійсно потребує врегулювання на рівні законодавства. А наразі, як і всі інші учасники дорожнього руху, кермувальники електросамокатів мають дотримуватися ПДР та не створювати аварійних ситуацій».

Ваша безпека у власних руках

Власні правила для користувачів мають і компанії, які надають електросамокати в  оренду. Проте там кажуть, що відслідкувати порушення цих правил складно, тож відповідальність за безпеку несуть самі кермувальники. Зокрема, компанія «Vevi» працює у Тернополі з серпня цього року і здає в оренду 176 електросамокатів.

« У нашому мобільному додатку прописані всі правила. Зокрема, їздити можна особам від 18 років, які володіють необхідними навичками і знаннями для кермування елетросамокатами. У той же час не можна на транспорті перебувати у стані алкогольного сп’яніння, не можна рулити однією рукою, вішати щось на руль, – розповідає директорка ТОВ «Vevi» Уляна Савчак. – Підтверджуючи свою згоду, людина бере відповідальність за дотримання цих правил і має передбачити всі ризики.  Перевірити дотримання правил всіма – неможливо. Порушення часто фіксують наші техніки, які працюють у Тернополі. Якщо вони бачать такі випадки, або їх про це повідомили тернополяни, то такого користувача-порушника ми штрафуємо у вигляді блокування його акаунта на три дні.  У нас були випадки, коли на електросамокаті нетвереза особа збивала дитину, або неповнолітні користувачі падали і травмувалися».

Данило Коць – засновник компанії «Easy», яка першою зайшла на ринок оренди електросамокатів у Тернополі, каже: щороку фіксують випадки порушень ПДР кермувальниками електросамокатів.

«Працюємо у Тернополі вже другий рік. Здаємо в оренду 70 електросамокатів, – розповідає Данило Коць. – У нас є публічний договір, підписуючи який людина погоджується з його умовами. У правилах чітко вказано, що можна користуватися сервісом з 18-ти років, не можна перебувати під час їзди в стані алкогольного і наркотичного сп’яніння, не можна їздити по двоє.

На практиці відслідкувати дотримання правил можливо тільки тоді, коли наші працівники їздять по місту і бачать таких людей, які порушують. Наприклад, коли на електросамокаті їдуть по двоє. Таких користувачів ми заблоковуємо назавжди в нашому додатку.

Але через програму ми не можемо відслідкувати, чи вживала людина алкоголь, їоча такі випадки були. Наприклад, у колл-центр телефонує користувач і скаржиться, що йому не сподобалося. По голосу ми чуємо, що особа не твереза. Акаунт їй відразу заблокували.

Цього сезону маємо 3-4 випадки порушень ПДР у Тернополі, коли кермувальники на нашому самокаті збивали людей і втікали. Це ті інциденти, про які нам відомо. Ми співпрацюємо в цьому плані з поліцією і надаємо необхідну інформацію після офіційного запиту від правоохоронців.

Можемо констатувати, що зменшилася кількість крадіжок наших електросамокатів. У той же час наш транспорт дуже люблять топити у озері. У Тернополі це дуже часті випадки.

А загалом дуже важко відслідкувати всі нюанси і порушення. Бо наше завдання – здати в оренду належний транспорт, а завдання самого користувача – згідно правил дорожнього руху користуватися транспортом».

Якщо ж так сталося, що на вас наїхала людина на електросамокаті, адвокат Михайло Самуляк радить викликати правоохоронців, щоб у подальшому притягнути таких кермувальників до відповідальності.

«Потрібно викликати поліцію, щоб вони оформляли адміністративні матеріали і направляли справу до суду щодо притягнення водія електросамокату до адміністративної відповідальності, згідно статті 124 Кодексу України про адміністративну відповідальність. Водії електросамокатів не мають застрахованої своєї цивільної відповідальності як водії автомобілів (так званої «цивілки»), відтак  після ДТП у випадку, якщо водій електросамокату відмовляється добровільно відшкодувати шкоду, необхідно звернутися з цивільним позовом про відшкодування завданої школи до суду», – резюмує експерт.