15.06.2021
Як працює Інтерактивна мапа Укравтодору і що з нею не так на прикладі Тернопільської області

Як працює Інтерактивна мапа Укравтодору і що з нею не так на прикладі Тернопільської області

27 лютого 2020 року «Укравтодор» презентував електронний сервіс – «Інтерактивна мапа Укравтодору» .  Основним завданням електронної послуги передбачається надання актуальної та достовірної інформації про ключові логістичні артерії України — дороги державного значення.

Сервіс складається з трьох основних модулів:

– Ремонти доріг;
– Утримання доріг;
– Звернення.

У модулі «Ремонти доріг» на мапі відображено:

  • Відремонтовані ділянки дороги;
  • Ділянки доріг, де проводиться ремонт;
  • Перспективні ремонти.

Крім графічної інформації, тут також можна дізнатись інформацію про тип ремонту, дати початку та закінчення робіт, координати ділянки, хто проектна організація, виконавець та вартість робіт. На відремонтованих ділянках також вказано види виконаних робіт. Щодо перспективних ремонтів розміщена інформація про тип ремонту, координати ділянки, очікувана вартість та початок і кінець робіт, замовник.

У модулі  «Утримання доріг» кожна дорога на мапі позначена кольором, що має прив’язку до обслуговуючої організації. При відмічанні дороги на мапі з`являється інформація про підрядника (індекс і назва дороги, назва організації відповідальної за її утримання, адреса, телефон, електронна пошта, код ЄДРПОУ).

Крім інформації про підрядників, у модулі «Утримання доріг» на мапі також відмічено місця розміщення пунктів обігріву,  паркінгів (вантажних/легкових), аварійно-небезпечні ділянки, погодні умови, точки відео спостереження та іншу важливу для учасників дорожнього руху інформацію.

У нашому аналізі основну увагу приділяємо саме  модулю «Звернення».

Як зазначає у своєму повідомленні«Укравтодор», модуль «Звернення»  —  це функція мапи, за допомогою якого можна надсилати до «Укравтодору» інформацію про існуючі проблеми, які перешкоджають комфортному проїзду (незадовільний стан доріг, перешкоди руху, події на дорогах, тощо).

«Принцип роботи модуля звернення доволі простий. Громадянин їде автомобільною дорогою — у процесі руху у нього виникають питання. Наприклад, відсутнє освітлення, сміття на узбіччі, вибоїна, перешкода руху тощо. Тепер він має можливість з допомогою браузера напряму звертатися до Укравтодору. Звернення потрапить до диспетчера, а громадянин надалі зможе відстежувати статус його опрацювання і виконання» – розповідає Директор ДП «Укрдорзв’язок» Вадим Горюшко.

Вже пройшло більше року від моменту презентації «Інтерактивної мапи Укравтодору» і можна робити певні висновки.

Розглянемо на прикладі Тернопільської області:якщо, до модулів «Ремонти доріг» та «Утримання доріг» зауважень немає, то з модулем «Звернення», на який робився особливий акцент, не все так гладко.

Зайшовши за посиланням https://map.ukravtodor.org/#/ternopil/appeals ми бачимо карту Тернопільщини з відміченими кількостями звернень за регіонами.

В нижньому правому куті  розміщена інформація про загальну кількість звернень, скільки з них вирішено та скільки знаходяться в роботі.

Станом на 04 квітня цього року інформація мала такий вигляд:

На перший погляд все нібито нормально – є 154 звернення з них більшість (79) вирішено.

Але провівши аналіз звернень та як їх вирішили ситуація вже не така радісна.

Якщо взяти розподіл звернень по місяцях то отримаєм наступні дані:

Місяць Кількість
Лютий 2020 20
Березень 2020 53
Квітень 2020 3
Травень 2020 11
Червень 2020 17
Липень 2020 6
Серпень 2020 14
Вересень 2020 0
Жовтень 2020 29
Листопад 2020 0
Грудень 2020 0
Січень 2021 0
Лютий 2021 0
Березень 2021 0
Всього: 153

 

Виникає запитання – чому всього 153 об`єкти коли на мапі вказано всього 154?

Тому, що рахуючи звернення відмічені на мапі ми отримуємо саме 153. Або забули відмітити якесь звернення, можливо воно таємне (але виконане).

Тобто пів року не було жодного звернення щодо якості доріг області державного значення.

29 звернень в жовтні  не повинно вводити в оману, адже 27 з них стосувались однієї ділянки дороги Т0903 Галич-Сатанів. Судячи з авторів звернень та матеріалу «Дорога Гримайлів – Сатанів: “червона зона” для автомобілістів (ФОТО, ВІДЕО)», це можна вважати, як одне звернення стосовно суттєвої  ділянки цієї дороги.

Попередні висновки можуть бути:

  1. На Тернопільщині ідеальні дороги державного значення і в людей немає претензій до їх якості.
  2. Модуль «Звернення» не працює або працює некоректно.
  3. Люди не знають або забули про існування «Інтерактивної карти Укравтодору».
  4. Люди не хочуть тратити свій час на відправлення звернень, тому, що не вірять або не бачать результатів.

На жаль пункт перший напевно ще не скоро буде актуальним, а інші три є зовсім невтішні.

Тепер стосовно «вирішених» звернень.

Чому в лапках?

Тому, що формулювання: «Служба автомобільних доріг у Тернопільській області розглянула Ваше звернення і повідомляє, що вказана ділянка дороги не знаходиться на балансі Служби, відноситься до місцевої мережі, і тому Вам необхідно звернутися в УКБ Тернопільської ОДА.», або «Служба автомобільних доріг у Тернопільській області розглянула Ваше звернення і повідомляє, що вказана ділянка дороги не знаходиться на балансі Служби, відноситься до місцевої мережі, і тому Вам необхідно звернутися в органи місцевого самоврядування.», навряд чи можна вважати вирішенням звернення.

Це швидше отримано не за належністю. Шкода, що відсутня  автоматична переадресація до необхідного органу. Людина сама надалі має шукати куди звертатись (адреси, телефони). Коли написано –  «Роботи по влаштуванню тимчасового об’їзду зруйнованого мосту продовжуються» то це напевно ще в роботі, а не вже вирішено. Так само «Дана ділянка дороги включена в план з поточного середнього ремонту на 2020рік» не гарантує, що ділянка вже відремонтована.

Тому при аналізі проблем з якими звертались громадяни у колонці «Вирішено» буде частина  «Визнаних не за належністю».

Тип проблеми Всього звернень Вирішено
Всього Визнаних не за належністю
Ямковість 46 23 18
Аварійний стан дороги 43 11 6
Велика яма на дорозі 37 23 11
Немає дороги 15 12 11
Неякісний ремонт 3 3 3
Дорожні знаки 2 2 0
Відсутність зупинки 1 0 0
Відсутність розмітки 1 1 0
Сміття на узбіччі 1 1 0
Чагарники на узбіччі 1 1 1
Відсутність узбіччя 1 0 0
Аварійний міст 1 1* 0
Відсутність вагового контролю на відремонтованих ділянках 1 0 0
Всього 153 78 50

* формулювання про міст наведено вище, але тут відносимо як зазначено на мапі

Тобто з 153 звернень:

– 75 заявок в роботі,
– 50 визнаних не за належністю;
– 28 вирішено.

Хоча і статус «вирішено» також може змінюватись, якщо контролювати хід робіт, та не погоджуватись з відписками.

І тут ми отримуємо вже зовсім іншу статистику.

Основні висновки та пропозиції за результатами аналізу полягають в тому, що:

  • Громадяни мало обізнані в поділі доріг на дороги державного значення (сфера відповідальності Укравтодору), дороги місцевого значення (сфера відповідальності облдержадміністрацій) і вулиці і дороги міст та інших населених пунктів (сфера відповідальності органів місцевого самоврядування) та не знають до кого звертатися.
  • Діяльність Служби автомобільних доріг в Тернопільській області не спрямована на популяризацію, належне функціонування модуля «Звернення» та реальне вирішення проблем з якими звертаються.
  • Необхідно передбачити можливість автоматичної пере адресації звернень за належністю.
  • Для можливості більш якісно аналізу автоматично об`єднувати групу звернень, що стосуються однієї ділянки дороги та подаються одночасно або майже одночасно в спільне, з можливістю перегляду всіх (наприклад згадані 27 звернень по Т0903 чи 6 звернень від 28.02.2020 у місті Тернополі).
  • Розробка і запуск інтерактивних додатків мають певну цінність лише тоді коли ними хтось користується.

Можливо, у інших областях ситуація відрізняється від Тернопільської, але це тема для більш ґрунтовного дослідження.

Загалом «Інтерактивна мапа Укравтодору» корисний ресурс який вимагає деякого доопрацювання, постійної підтримки та популяризації. Саме в напрямку популяризації цього та інших продуктів («Мережа доріг України –геокалькулятор», «Прозора інфраструктура» , «Портал інновацій в дорожній галузі») і можлива та потрібна тісна співпраця між Службами автодоріг в областях, громадськістю та ЗМІ.

Автор статті: Іван Марчук, аналітик